Close

EUROBONUSPOÄNG

SAMLA POÄNG FRÅN DINA VARDAGSINKÖP TILL DIN DRÖMRESA | FLYG GRATIS MED ALLA FLYGBOLAG INOM STAR ALLIANCE

ÄNDRA ELLER AVBOKA BONUSRESA MED SAS ELLER STAR ALLIANCE

ÄNDRA ELLER AVBOKA BONUSRESA MED SAS ELLER STAR ALLIANCE

Här kan du läsa om hur du ändrar eller avbokar resor med SAS eller andra flygbolag inom Star Alliance

Har din voucher eller dina poäng gått ut? Läs vidare

Biljetter som är bokade via tredje part hos resebyrå online

Har du bokat din biljett hos exempelvis Expedia, Ticket, Resia eller Seat24 så är det dit du ska vända dig om du vill göra ändringar i din bokning. Undantaget kan vara om biljetten är ett 117-dokument och det är nära inpå avgång och din resebyrå har stängt. Dock ska du alltid i första hand vända dig dit du bokade biljetten. En bokning via t ex en resebyrå, begränsar möjligheterna till reklamation. Förmedlaren har oftast inget återbetalningsansvar när en avbokning initierats av en tredje part (flygbolag/hotell osv.). Vilket ansvar förmedlaren tar i olika situationer återfinns i deras köpvillkor. För närvarande tar American express emot reklamationer från förmedlare som skriftligen bekräftat att förmedlaren har utfärdat en återbetalning. Frågor om den reseförsäkring som ingår i ditt American Express-kort hänvisas till clp.se.reseforsakring@partners.axa 

Avbeställningsskydd gäller bara om du eller en anhörig blir sjuk

Avbeställningsskyddet innehåller typiskt enbart en rätt till kompensation om du avbeställer resan på grund av att du eller en anhörig är sjuk. Om sjukdomen är covid-19/Corona kan det tillämpas. Reseförsäkrings-villkoren ger inte rätt till ersättning om resan behöver avbrytas på grund av oro för att smittas. 

För Reklamationer för covid-19 med American Express kort ska du alltid kontakta försäljningsstället för att boka om eller ordna med en återbetalning. Handläggningstiden för reklamationsärenden är för närvarande längre än normalt hos American Express och det kan vara svårt att komma fram på telefon. Om flygbolaget/hotellet har avbokat resan/vistelsen är det viktigt att bifogabåde boknings- och avbokningsbekräftelse i reklamationsunderlaget. En bokning som inte kunnat nyttjas på grund av reserestriktioner, kommer sannolikt inte uppfylla reklamationskraven – om inte försäljningsstället skriftligen gått med på en återbetalning.  Om du gjort en onlinebokning genom American Express Travel, kontaktar du resebyråns kundservice på telefon + 46 8 429 4554

Avboka eller omboka bonusresor, eller resor betalda för poäng

En ren bonusresa (2for1 voucher) kallas för award, medan en vanlig resa som betalats för poäng i stället kallas för revenue. Har du bokat en bonusresa med SAS eller Star Alliance och American Express voucher, kontaktar du kundtjänst på 08 797 40 40

Award biljett (Amex 2for1 voucher / SAS Bonus Fly premium biljett)

Avbokning är gratis. Avbokningsregler är samma för en Star Alliance award som på en SAS award. Det förutsätter att dina poäng inte går ut innan du bokar din nästa resa efter avbokning. En bokad bonusresa, är alltid avbokningsbar upp till 24 h innan avgång. Om du väljer att avboka bonusresan, får du tillbaka både poängen & vouchern (om giltighetstiden inte passerat) samt de betalda skatterna om du avbokar senast 24 h innan avresa. Om du skulle avboka senare än 24 h från bokningstillfället, får du tillbaka det du betalat, förutom 450 kr i serviceavgift per biljett. När du väl har påbörjat din bonusresa kan du inte boka om den eller få återbetalning för hemresan.

Avbokning p.g.a. inställt flyg vid “irreguljär händelse” eller Ombokning av Bonusresa

Vid avbokning av bonusresor kommer skatter att återbetalas men ej serviceavgifter. Om flygbolaget har ställt in flyget p.g.a. Corona-pandemin så innebär det att flyget är inställt av en “irreguljär händelse”. I vanliga fall innebär avbokning av bonusresor att skatter återbetalas men att serviceavgifter inte återbetalas. Men om avbokningen sker som ett resultat av inställt flyg, schemaändring eller annan irreguljär händelse återbetalas alla flygskatter inklusive SAS Star Alliance Service Fee. Detta gäller i t.ex. fallet med att USA införde stopp av resor från Europa.

SAS tar ut särskilda bokningsavgifter på mellan 375 och 825 kr per person, dessa är alltså inte återbetalningsbara. Om du efter genomförd bokning kommer på att du vill göra en ändring i resan, t.ex. boka ett senare eller tidigare flyg, eller ändra rutt, kostar en ändring av biljetten 150 kr i avgift. Du kan ändra din bokning hos SAS genom att infoga ditt referensnummer och ditt namn under Mina bokningar. Det kan också tillkomma skillnader i skatter, men det kan lika gärna bli billigare skatter beroende på vilken rutt du väljer och bolag, och isåfall får du tillbaka mellanskillnaden. Om du väljer att avboka bonusresan, får du tillbaka poängen, vouchern (om giltighetstiden inte passerat) samt de betalda skatterna. Har vouchern gått ut men inte poängen, får du enbart tillbaka poängen.

American Express voucher giltighetstid

Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum. Din Amex 2f1 voucher gäller alltså från det datum du erhåller din voucher fram till slutet på följande kalenderår. Om du exempelvis uppnår din voucher den 20 dec 2020 kan du boka från det datumet ända fram till 31 december 2021. Bokning måste ske inom förmånens giltighets- tid, medan resan kan genomföras efter förmånens giltighetstid. Erbjudandet kan endast nyttjas vid inväxling av EuroBonus-poäng. Resor bokade med en voucher som blivit förlängd och gått ut kan inte ombokas eller avbokas utan att vouchern brinner inne.

SAS har gjort undantag på grund av Covid19 och förlängt vissa vouchers under pandemin. I så fall ska du ha fått information och ser din giltighetstid på vouchern när du är inloggad. Om din voucher gick ut den 31 december 2019 förlängs voucherns giltighetstid till den 31 augusti 2020. Det betyder att om din resa nu avbokas så kan du hitta en ny resa och fortfarande använda en voucher som har gått ut.

Kan jag omboka eller avboka min bonuresa efter att min voucher eller mina poäng har gått ut?

Ja, under rådande omständigheter har SAS gjort förändring som gäller under pandemin. Du kan alltså omboka även om dina poäng har utgått, under förutsättning att du ombokar avresa innan 2021.05.31. Du kan använda din 2-4-1 voucher, även om den gått ut under förutsättning att avresa är till och från samma destination som orginalbokningen. Vouchers som inte förfallit kommer att returneras till dig och ha samma giltighetsdatum som tidigare. Vouchers som förfallit kommer också att returneras till dig, men är endast användbara 30 dagar framåt efter din avbokning. Bokningsavgiften för Star Alliance resor på 450 sek kommer också att återbetalas. 

Läs mer här: https://www.flysas.com/en/traffic-information/faq-corona-eurobonus/?

Voucher håller på att förfalla & du hittar ingen resa att boka?

Hittar du inte några släppta bonusbiljetter hos SAS kan du exempelvis boka med ett annat Star Alliance flygbolag och sedan avboka den flighten när du hittar SAS biljetter. Du ringer med fördel till kundtjänst för att få hjälp att avboka och omboka med din 2-4-1 voucher. Du kan alltså boka om till SAS, med det kostar extra. Du kan alltid boka av din befintliga bonusresa gratis & boka en ny bonusresa till någon annanstans när du samlat mer poäng och/eller en Amex 2-4-1 voucher & på det viset säkrar du åtminstone en resa.

Utgångna poäng

Om en del av dina poäng har gått ut, får du inte de poängen tillbaka vid ändring/avbokning. Du får tillbaka skatter & bränsletillägg om du avbokar bonusresan innan första flighten har avgått. Ändring kostar 150 SEK per person. Avbokning är gratis. Avbokning/ombokning kan göras online och kan ske så sent som en arbetsdag innan avresa.

Endast bokningen av resan måste göras inom förmånens giltighetstid – medan resan kan äga rum senare. De första resorna i kategori SAS Bonus släpps 330 dagar innan avresa. Avbokning/ombokning kan göras online och kan ske så sent som en arbetsdag innan avresa”.

Revenue biljett

SAS har ett speciellt system, där du kan ersätta poäng med kronor och där med köpa ”vanliga flygbiljetter” för poäng. Detta är alltså revenue biljetter, där du tjänar poäng på när du flyger. Märk att revenuebiljetter som betalas med poäng kan ha en avbokningskostnad beroende på biljettklass. Se därför till att du bokar om till en ny resa med dina poäng och/eller voucher innan giltighetstiden går ut. Har du bokat en resa “betald för poäng” eller blandat pengar och poäng när du bokat, går du till mina bokningar när du är inloggad & väljer “avboka”. Resan avbokas och alla återbetalbara skatter sätts in på ditt konto inom 3–4 arbetsdagar. Alla giltiga EuroBonus-poäng returneras automatiskt till ditt EuroBonus-konto. Om du har bokat en reguljär biljett för poäng eller en blandning av bonusbiljett och reguljär biljett för poäng måste du kontakta SAS Customer Service för att avboka.

Sidan senast uppdaterad 2021.02.15

Kommentera

Close
%d bloggare gillar detta: