Close

EUROBONUSPOÄNG

SAMLA POÄNG FRÅN DINA VARDAGSINKÖP TILL DIN DRÖMRESA | FLYG GRATIS MED ALLA FLYGBOLAG INOM STAR ALLIANCE

BOKNINGSKLASS OCH KABINKLASS

BOKNINGSKLASS OCH KABINKLASS

Bokningsklass & Kabinklass

Hur vet jag vilken bokningsklass jag bokat och hur många EuroBonus-poäng det genererar?

Flygbolag och kabinklasser när du bokar flygbiljett

Varje flygbiljett hos flygbolag innehåller olika uppgifter. Alltifrån avgångstider till bokningsklass. För poängintjäning, är det just bokningsklassen som är det intressanta. Flygbolag erbjuder olika kabinklasser när du bokar din flygbiljett och du tjänar olika mycket EuroBonus-poäng beroende på vilken bokningsklass du bokat (A-Z). En bokstav indikerar vilken typ av biljett en passagerare reser på. Bokningsklassen påverkar också hur många poäng en passagerare tjänar i ett bonusprogram. Bokstäverna varierar inom olika flygbolag, vilket gör att du aldrig kan ta för givet att exempelvis bokningsklass C alltid skulle vara Business Class. Vissa biljetter har exempelvis restriktioner – att du måste resa mellan vissa datum, eller att biljetten sålts extra billigt så kallat “discounted” & då är det ganska sannolikt att du tjänar mindre eller eller inga Eurobonuspoäng alls. På flygbolagens egen hemsida kan du i princip alltid se bokningsklass. Antalet EuroBonus-poäng du tjänar är beroende av bokningsklass, flygbolag och destination. Innan du slutför din bokning – läs igenom att du bokat rätt bokningsklass & att du vet hur många poäng du tjänar.

Biljettyper och Bokningsreferens

Bokningsreferens och biljettnummer är två begrepp som är viktiga att hålla isär. Bokningsreferensen består av sex tecken (bokstäver och/eller siffror). Biljettnumret består av 13 siffror och hittas i e-postbekräftelsen, på boardingkortet eller på flygbolagets hemsida under “mina bokningar”. De tre första siffrorna i biljettnumret anger vilket flygbolag som har utfärdat biljetten. Är biljetten utfärdad av SAS så börjar biljettnumret på 117, Lufthansa 220, Singapore Airlines 618, Turkish Airlines 235, etc. Reser du på ett utskrivet boardingkort så står biljettnumret utskrivet längst ner på boardingkortet. På mobila boardingkort så står biljettnumret på “baksidan” av boardingkortet. Värt att tänka på är att alla flygbolag inte skrivet ut biljettnummer på mobila boardingkort, så spara alltid e-postbekräftelsen om du behöver efterregistrera poäng.

Det är bokningsklasen som avgör hur mycket poäng du tjänar med respektive flygbolag inom Star Alliance. Bokningsklassen är en bokstav och kan betyda olika mycket poängintjäning beroende på om det är en flygning inom Europa eller till övriga världen. Bokningsklassen berättar hur mycket poäng du tjänar, hur flexibel din biljett är & villkor gällande ombokning, ändring & avbokning. Rena bonusbiljetter (2-4-1 voucher) genererar inga flygpoäng. Poängbiljetter och vissa bokningsklasser (som är discounted) har olika villkor för poängintjäning. Vissa rabatterade biljetter, som genererar noll eller få EuroBonus-poäng.

Kabinklass – Economy, Business eller First

Kabinklass innebär i vilken kabin du sitter i på flyget, den berättar ingenting om vad du betalat för din flygbiljett eller hur många poäng du tjänar på flygningen. Det gör i stället bokningsklassen (olika bokstäver A-Z som beskriver vad du har betalat för). En bokningsklass hos SAS som genererar en viss poäng, men kan skilja sig från ett annat flygbolag inom Star Alliance. Vanliga bokningsklasser för första klass är F och A. Vanliga bokningsklasser för business class är C, D, J och Z. Vanliga bokningsklasser för economy class är Y, B, S, M, Q, V, W och K. Y, C och F är vanliga förkortningar av kabinklasserna ekonomi, Business och First Class. Beroende på vilken bokningsklass du väljer ingår olika rättigheter kring flexibilitet på biljetten, ändring eller ombokning, bagage & hur mycket poäng du tjänar på din flygbiljett.

Klicka här för poängintjäning & bokningsklasser inom SAS & Star Alliance

Kabinklass hos SAS “Go, Plus eller Business”

Kabinklass innebär alltså i vilken kabin du sitter i. När du ska boka finns det flera olika bokningsklasser hos SAS (SAS Go, Go Flex, Plus Saver, Plus, Business Saver & SAS Business). På long haul använder SAS bokningsklasserna C, D och Z (olika flexibilitet på biljetterna) för business och Y, S, B, och P för SAS Plus. Många benämner Business Class för bokstav “C”, men det blir inkorrekt med SAS eftersom du får “Z” när du uppgraderar med Plusgrade. SAS skriver ut bokningsklassen på boardingkortet. Exempelvis indikerar bokstaven Y kabinklass (ej bokningsklass) vilket hos SAS är Premium Economy (SAS Plus)

Business saver bokas tex i Z på lågdistans och Business i C (eller D), men du sitter i samma kabin. Det som skiljer är pris och poängintjäning. Skillnaden mellan exempelvis Plus Saver & Plus Flex är pris om och avbokningsvillkor samt EuroBonus-intjäning. Håll utkik efter kampanj på flygbiljetter i SAS Plus – en Plus biljett till Los Angeles kan ge 12 000 EuroBonus-poäng.

25% poängintjäning eller 200% poängintjning

Det är inte så roligt att i efterhand upptäcka att du fått 25% poängintjäning när du kunde fått 200% för bara 1000 sek mer på samma flygresa. De flesta flygbolag har också bokningsklasser där du dessvärre inte tjänar några poäng. Kontrollera de specifika reglerna innan du köper din biljett. När du bokar flygbiljetter På SAS webbplats trycker du på “Läs mer” efter att du valt flygbiljett – då visas informationen under “Tjäna poäng”.

Se upp med olika siter & resebolag

Många söker på olika siter som exempelvis momondo, skyscanner etc. Sedan skickas man vidare till något resebolag site som säljer biljetten. Där går det ofta inte att se Bokningsklass, då lågprisflygbolag ofta inte visar vilken bokningsklass du bokar i när du köper flygbiljett via dem. Man får helt enkelt ringa dem. Dock är chansen stor att den du får tala med inte kan eller vill finna bokningsklass. Det finns också stor chans att du bokas in i en groupfare som ger noll EuroBonus-poäng. På Star Alliance får du se upp med så kallad Codeshare. Alla biljetter du bokar online som har SK-flightnummer ska ge både poäng och segment.

När du bokar bonusresa via kundtjänst

Att själv leta efter flygbiljetter med lediga bonusplatser på flighter och segment som du vill flyga med, innan du ringer bokningen via telefon kan vara en fördel, så att du får det du verkligen efterfrågar. Gå in på något flygbolags egna hemsida och därefter sök tillgänglighet på det flygbolagets bonusbiljetter. United Airlines hemsida är lättanvänd, vilken rekommenderas. Ibland dyker de lediga platserna av någon anledning inte upp vid telefonbokningen. Ha flighter uppskrivna, datum, tid, kabinklass, ditt betalkort & ditt EuroBonus-nummer tillgängligt & din kod för telefonbokning – om du inte har någon, får du ett sms när du påbörjar bokningen. Det hjälper både dig & kundtjänst att allt blir som du önskar.

Boka resa med 50% poängrabatt från ditt American Expresskort hos Kundtjänst på 08 797 40 40

Senast uppdaterad: 2021.02.07

Kommentera

Close
%d bloggare gillar detta: