Close

EUROBONUSPOÄNG

SAMLA POÄNG FRÅN DINA VARDAGSINKÖP TILL DIN DRÖMRESA | FLYG GRATIS MED ALLA FLYGBOLAG INOM STAR ALLIANCE

FLYGRESOR & KLIMATPÅVERKAN

FLYGRESOR & KLIMATPÅVERKAN

Det är ingen nyhet att det råder stora diskussioner kring miljöpåverkan och flygskam ur ett klimatperspektiv. Vi galna EuroBonus samlare reflekterar om det är någon poäng att fortsätta vara medlem i EuroBonusprogrammet. Det hjälper liksom inte att en stor pandemi COVID-19 har gjort att världen stängts ner för resande då hela grejen med poängsamlandet är att kunna resa gratis. Tänker ni som tycker att flyget är den största miljöboven att vi EuroBonus-samlare borde dra på oss mössan över huvudet för att vi älskar att resa och njuta av sol och värme? Den stora frågan, hur stor miljöbov är egentligen flyget jämfört med andra saker? Allting är ju relativt och ur sin egen förståelsehorisont så tycker givetvis var och en att sin egen sanning är den absoluta.

“Om hela flygindustrin var ett land skulle de utsläppen, globalt sett, ge flyget en sjunde plats på listan över länder som släpper ut mest”.


Det är lika dåligt för miljön att åka fram och tillbaka till Thailand som att äta kött i 2,7 år

Flyget står för en förhållandevis liten del av klimatutsläppen, jämfört med fordonsflottan på marken. Av de totala utsläppen i världen står transportsektorn för 14 procent och av dessa utsläpp står flyget för 10,6 % (varav internationella flighter står för 6,5 %) vilket innebär att flyget står för 1,4 procent av världens totala utsläpp. Det ska jämföras med transporter på väg, som står för 72,1 % av alla transporttutsläpp, eller 10 % av världens utsläpp. I dag påverkar svenskarnas flygande runt om i världen klimatet lika mycket under ett år som hela den svenska personbilstrafiken. Hur mycket klimatet påverkas av en flygresa beror på hur långt du reser. Exempelvis ger en resa tur och retur till Sydostasien mer än dubbelt så stor klimatpåverkan som att under ett år dagligen pendla 40 km med en bensindriven bil. Att äta kött (bidra till den helt galna köttindustrin) är också en aspekt som starkt påverkar vårt klimat, då skog/regnskog skövlas till grund för betesytor för djuren.

Järnväg är det mest miljövänligaste vi har inom transport

Som Lokförare har jag många åsikter kring transportsektorn, främst att inga resurser läggs på att utveckla järnvägen, snarare avregleras den – Hur bra är det för klimatet? Järnväg är det mest miljövänligaste vi har inom transport. Att avveckla järnvägen innebär att väldigt mycket gods som kan fraktas med tåg i stället fraktas med lastbil på väg. Inom persontrafiken med tåg, satsar politikerna heller inte på kollektivtrafik och billigare biljetter för resande, i stället är det billigare för många att ta bilen. Något intressant är exempelvis att Jönköpings länstrafik har köpt in sprillans nya bussar, som går med halvtimmestrafik – på samma sträckor som vi kör deras pendeltåg. Dem konkurrerar alltså ut sig själva, i sin egen trafik. Skattebetalarna har ingenting att säga till om. Politikerna vet bäst, eller hur var det nu?

Vad som är värre än det andra verkar ju hela jordens politiker vara oense om ändå. Är det värt att skövla all uråldrig regnskog och Amazonas till priset av att använda palmolja i livsmedel och att köttdjur behöver större betesytor för att köttindustrin ska möta efterfrågan från konsumenterna? Är det värt att korallrev dör till priset av att människan dumpar mängder gifter, plast och avfall i havet? Jag skulle i alla fall inte vilja uppleva jorden utan korallrev och 60 miljoner år gammal regnskog. Och det är långt i från flygen som enskild faktor som gör att dessa håller på att förintas. Jag vill inte på något sätt förminska eller ursäkta att jag tänker fortsätta flyga och göra avtryck på klimatet. Det hjälper naturligtvis inte att jag “kompenserar” med andra saker. Men jag ser det som att alla andra insatser från min sida för att hjälpa klimatet ändå är bättre än att jag inte hade gjort något alls. Exempelvis åker vi förhållandevis väldigt lite bil, handlar lokalt i den mån det går och aldrig något som exempelvis bidrar till att avverka regnskog (palmolja och utländskt kött). Jag handlar lokalt, ekologiskt och närodlat i den mån det går. Titta gärna på dessa dokumentärer: “The Cowspiracy” och “Before the Flood” med Leonardo DiCaprio.

Så här tänker vi idag & förmodligen framöver gällande EuroBonus

Det som kan hända skulle vara att SAS går i konkurs och att vi förlorar våra insamlade poäng. Poäng som är värda resor som vi annars ändå inte skulle haft gratis. Visst betalar vi en årsavgift på 2790 sek för våra kort, men dem pengarna känns värt att satsa om SAS inte skulle gå i konken. SAS var nära en konkurs år 2012, men då SAS är viktigt för infrastrukturen i Sverige och Norge skulle det kosta väldigt mycket att låta bolaget gå omkull. Dessutom är Eurobonus ett separat bolag. Så det finns goda förhoppningar och låg risk att förvänta sig det värsta.

Utifrån att hela vår ekonomi är uppbyggd i att endast handla på vårt SAS American Express kort, kan vi boka resor som vi inte vanligtvis har möjlighet att göra annars. SAS har även förlängt innevarande status & 2-4-1 voucher med ett år så vi känner ingen direkt press att vi måste boka något just nu innan Utrikes Departementet öppnar upp avrådan till de länder som för oss är intressanta att resa till. Jag gillar fortfarande konceptet att alla våra vardagsinköp direkt gynnar oss. Skulle alla insamlade EuroBonus-poäng vara nära att förfalla och att det fortfarande skulle vara omöjligt att resa på grund av pandemin, då kan jag lika gärna köpa trisslotter för alla poäng i SAS EuroBonus shop, snarare än att jag skulle återgå till att betala med mitt vanliga bankkort från Swedbank när jag handlar. Det vinner bara storbanken på och jag får ingenting tillbaks. EuroBonus-Poäng är ju giltiga i 5 år, vilket innebär att vi kommer hinna att samla ihop omkring 400 000 – 500 000 poäng på den perioden. Antingen blir det 2-3 stycken lyxresor till något tropiskt resmål, eller så blir det många trisslotter att skrapa (+500 st). Vinsten från triss lär ju bli mer än den totala årsavgiften för vårt betalkort på 1200 sek.

Kommentera

Close
%d bloggare gillar detta: