Försenade & inställda flyg med EuroBonus
Förbered resan online
Kontrollera alltid med ditt flygbolag och IATA Travel center när du planerar din resa och om det uppstår ändringar i redan bokad resa. Ta reda på vilka inresekrav och restriktioner som gäller på ditt nästa resmål – innan du bokar.
Längre väntetid än vanligt vid försenad bagageuppdatering och leverans
Du behöver ditt Property Irregularity Report (PIR)-nummer som du får när du rapporterar ditt förlorade bagage (ex. OSLSK12345). Om du ännu inte har rapporterat ditt bagage som försenat vid din ankomstdestination, använd sas självbetjäningsbagageverktyg – https://bags.flysas.com/
Återbetalningar
SAS mål är att hantera alla återbetalningar inom 7 dagar. Om ditt flyg ställs in har du rätt till full återbetalning av din biljett. Gå till Mina bokningar för att begära en återbetalning. Om du fått en återbetalningsbekräftelse har vi tagit emot din begäran om återbetalning och den ställs i kö för hantering. kontakta SAS Kundtjänst.
Vad sker om flygbolaget avbokar din bonusresa eller cancellerar hela eller delar av bonusresan och man missar connecting flight?
Försenade & inställda flyg med EuroBonus – vad gör man när bonusresan blir inställd?
Ett flygbolag är skyldigt att boka om även till andra partner flygbolag vid inställda flyg. Vilket flygbolag som utfärdat din bonusbiljett spelar ingen roll. Kom dock ihåg att det är skillnad på ”no show” och ”missed connection”!
När en resa är påbörjad finns det en ”duty of care” att få hem passagerare. Vid dessa tillfällen kan SAS och övriga Star Alliance flygbolag konvertera platser till award så länge det finns tillgång. Som vanligt varierar det med vem man pratar med och sannolikheten är låg att dem skulle öppna upp nya bonusplatser.
Om man har bokat en poängresa gäller samma regler som vid en ”betalande” biljett, dvs att man ska bli ombokad till en annan flight i samma resklass även om det är med annat bolag. Detta gäller dock enart med bokningar hos SAS, men inte med andra Star Alliance flygbolag. Undantaget är om du inte redan har påbörjat din resa. SAS har endast möjlighet att boka om till andra SAS flighter med awards tillgängliga. Om du har en bonusresa med ett annat bolag i Star Alliance, är det utförande flygbolag som ställt in/avbokat som är skyldiga att lösa en ny biljett.
Om du har en bonusresa hos något flygbolag inom A* (Star Alliance) och din resa blir avbokad finns det en disclaimer längst ned på sas.se där du bokar dina Star Alliance resor. Där står det att SAS friskriver sig ansvar för de fall att A-partner avbokar resan / ställer in flight. Ifall då det aktuella flygbolaget inte automatiskt bokar om biljetten garanterar inte SAS att ombokning är möjlig då det förutsätter att bonusplatser finns tillgängliga. Du har rätt att bli ombokad utan avgift men det kräver att det finns award-biljetter tillgängliga på de sträckor du vill åka, och det är då utförande flygbolag som du tar kontakt med och som är skyldig att boka om dig till likvärdigt alternativ såvida du har påbörjat din resa. Det är det utförande flygbolaget som har skyldighet att omboka dig om resan blir inställd.
Om det endast är SAS flight som ställts in är det alltså SAS skyldighet att boka om dig på ny flight. När det är 14 dagar till avgång kan SAS enligt sina påhittade regler boka om till andra star alliance. Om du får info om inställd flight 29 dagar innan avresa kan du vänta de 15 dagar du har på dig att acceptera ändringen och då vara på 14 dagars gränsen. SAS har en egen påhittad regel att de bara bokar om 14 dagar innan till andra bolag. Om du fick ändringen nu har du 15 dagar på dig och då kan du vänta in 14 dagars fönstret för att bli ombokad. SAS har inget stöd i regelverk för detta, men du kommer inte få kundtjänst att bryta mot denna regel. Pratar du med rätt person skulle dem eventuellt kunna boka in dig på vanlig revenue om det inte finns några tillgängliga bonusplatser, men det kan krävas många samtal att få en sådan agent. Om annat flygbolag inom Star Alliance ställer in din bonusresa är det detta flygbolag som är skyldiga att boka om dig. Detta framgår i EU261/2004 och SAS har en liten text om det på hemsidan också. Det är här det blir väldigt problematiskt när bokningen är gjord av bolag x men flighter utförs av bolag y.
Det är alltid flygbolaget som ställer in som är skyldiga att boka om
Det är alltid alltså flygbolaget som ställer in som är skyldiga att boka om. Om du har en flight med något annat flygbolag inom Star Alliance kommer dem med största sannolikhet inte röra din biljett då den är utsåld av sas. Det är här man hamnar i kläm som resenär, det blir lite som resebyråbokning när du bokar med sas men ska flyga med xxx. EU261/2004 är dock väldigt tydliga med att det är utförande bolag som är skyldiga att lösa detta. (Läs tråden på businessclass forum & kolla post #5243 i tråden – Där finns ett avgörande från ARN som klargör att ombokningsskyldigheten även gäller till andra flygbolag samt ett svenskt hovrättsavgörande som säger samma sak. Upplys även Swiss om att EU-förordningens bestämmelser om ombokning vid inställda flyg även gäller bonusbiljetter och att skyldigheten att boka om alltid ligger hos det flygbolag som ställt in sitt flyg, inte hos det flygbolag som utfärdat (“bokat”) biljetten.
Enligt begreppet “Comparable transport condition” innebär det egentligen att det inte behöver vara award (en bonusbiljett), utan flygbolaget skulle enkelt kunna lösa connection om det behövs till annan flygplats. Det ska vara likvärdig resa i form av kabinklass och likvärdig väg att flyga. Tyvärr så lär du få ringa x gånger innan någon kunnig agent svarar och om dem ens är villiga att lösa detta.
Många blir väldigt upprörda över en inställd bonusresa, speciellt då det kräver tid och ansträngning att hitta nya platser för det datumet man planerat att komma iväg på. Speciellt med tanke på att man ofta är ute i väldigt god tid att att hitta sina award i Business Class. Att helt strypa platstillgång är inte positivt för flygbolagen eftersom de då bygger upp en ökande skuld i innestående poäng gentemot poängsamlarna. Är man trevlig och saklig tillbaka mot agenterna brukar det mesta lösa sig, även om du måste nedgraderat till ekonomi för att det inte finns några lediga platser i högre kabinklass, kommer du ändå förhoppningsvis till ditt resmål, utan kontanta medel. Det är ju tyvärr ganska uppenbart att flygbolagen inte hanterar bonusresor på samma sätt som revenue. Men en strid kring varje cancelerad resa och kräva förändring för detta, kan leda till försämringar i kostnad och flexibilitet för oss EuroBonus samlare. Försök att se en bonusresa som just en bonus. Biljetterna är väldigt väldigt flexibla (100% återbetalningsbara fram t.o.m. 24h innan avresa). Oftast är dom också i stort sätt gratis, lite beroende på hur man valt att tjäna in poängen. Boka alltid enbart 100% avboknkngsbara hotell, så slipper du på så sätt all oro. Relativt ofta kan man bjuda in vänner till AmericanExpress med extra välkomstbonus. Dessa poäng genererar mycket poäng på kort tid. Om man inte gillar hur det fungerar med bonusresor i dagsläget kan man ju betala mer poäng och köpa en ”revenue för poäng” i stället för en ren bonusresa.
SAS 24-timmars flexibla bokningspolicy tillåter dig att avboka ditt flyg inom 24 timmar efter bokning utan kostnad.
Om du bokat din resa genom SAS återbetalas din biljett inom 24 timmar efter köpet, oavsett biljetttyp. Detta gäller när biljetten köps mer än 24 timmar före avgång.
Biljetter med 24-timmars flexibel bokningspolicy
Boka nu. Bestämma senare. SAS 24-timmars flexibla bokningspolicy tillåter dig att avboka ditt flyg inom 24 timmar efter bokning utan kostnad. Om du bokat din resa genom SAS återbetalas din biljett inom 24 timmar efter köpet, oavsett biljetttyp. Detta gäller när biljetten köps mer än 24 timmar före avgång. Om du till exempel bokade din resa kl. 17.00 är den återbetalningsbar fram till kl. 17.00 nästa dag, så länge bokningen gjordes mer än 24 timmar före avgång. Om du bokat din resa mindre än 24 timmar före avgång, återbetalas biljetten fram till 12 timmar före avgång. Om du till exempel bokade en resa kl. 17.00, för ett flyg som avgår kl. 11.00 nästa dag är biljetten återbetalningsbar fram till kl. 23.00.
Återbetalningsstatus
Här kan du kontrollera status för din inskickade begäran om återbetalning eller begäran om SAS resekupong. Om du inte har begärt återbetalning, men vill göra det, kan du ansöka om återbetalning i Mina bokningar genom att ange din bokningsreferens och efternamn. Om du har gjort en begäran om återbetalning via en resebyrå eller ett charterbolag, kontakta dem för hjälp.
Ansök direkt till SAS och få full ersättning
Om du behöver kontakta sas genom ett formulär angående exempelvis specialbagage, ansöka om kompensation, assistans m.fl, hittar du olika formulär på denna sida: https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/
Du kan begära ett “delay certficate”, så får du exakt orsak till förseningen samt vilka tider du skulle landa och när du faktiskt landa. Sedan gör du ersättningsanspråk hos SAS – Claim Form.
261/2004 – EU:s regler om passagerares rättigheter. När kan du ansöka om EU261 kompensation & hur mycket EU261kontant ersättning kan jag få?
Om du är berättigad till ersättning i enlighet med EU261 förordningen kommer bör SAS ersätta dig så snart som möjligt. Du kommer också att kunna välja en voucher istället för kontanter och därigenom få dubbelt så mycket som ersättningens värde.
Ombokning till samma destination vid tidigast möjliga tillfälle under likvärdiga ”conditions” Senare ombokning enligt önskemål till destinationen under likvärdiga ”conditions” (seat availability). Återbetalning av biljetten, samt även returflight till departure flygplatsen om det är relevant (dvs om resan hunnit påbörjats).
SAS ställer in flighter genom att byta till flygplan 737-700?
Vad betyder det när SAS plötsligt slutar sälja biljetter till en avgång som dem redan sålt biljetter till? Kommer ditt flyg att ställas in? Om SAS ändrar flygplanstypen till 340-300, verkar det tyda på att det kommer ställas in ca 4 veckor innan avgång. EU 261/2004 gäller för ombokning, men ingen rätt till ersättning om ändring görs mer än 14 dagar innan. Du kommer att bokas om till samma kabinklass på någon närliggande dag, sen måste du kontakta SAS om du inte accepterar ändringen utan vill avboka i stället. SAS kommer inte boka om dig till andra flygbolag. När SAS ändrar flygplanstypen till 737-700 där det tidigare har varit en annan typ av maskin så är det hög risk att SAS kommer att ställa in flygningen. Boka med fördel inga bonusresor där SAS har 737-700. Om du upptäcker att din flight blivit ombokad till flyg 737, sök på Expert Flyer och se om mitten platserna är blockade, detta är ett dåligt tecken. Varför sas ombokar till dessa flighter för att sedan cancelera flyget finns det många spekulationer och diskussioner om. Läs mer i tråden i forumet på Businessclass.se
Om du går in på din bokning eller på Expert Flyer och kollar, och om alla mitten platserna blockade är det stor risk att avgången blir inställd.