Guide – omboka eller avboka bonusresa

Kontaktuppgifter SAS
Kontaktuppgifter SAS | Telefon | Öppetider: | Språk |
---|---|---|---|
SAS Kundtjänst | +46770727727 / +4687974000 | mån – fre 07-19 lör 09-17 CET sön 09-18 CET | Swedish / English |
Extended Opening Hours Gold/Diamond | +46770727727 / +4687974000 | mån – fre 19-01 lör 17-23 CET sön 18-23 CET | English |
SAS for Business & Travel Pass | +4687972202 | mån – fre 08-17 lör stängt sön stängt | Swedish / English |

Är ditt flyg försenat/inställt? Och du har en bonusbiljett som är bokad med EuroBonus-poäng?
Läs mer i denna artikel
Ombokning & avbokning av Revenue biljetter
Dessa är biljetter som betalats med poäng, och är därmed ingen bonusresa. För info gällande bonusresor, hittar du det längre ned i inlägget.
SAS har ett speciellt system, där du kan ersätta poäng med kronor och därmed köpa ”vanliga flygbiljetter” för poäng. Dessa biljetter är inte awards, det är vanliga biljetter med vanliga biljettregler men de har betalas med poäng. Man ska inte blanda ihop dessa med award biljetter. Revenue biljetter har inget fast poängpris som Award har. På Revenue biljetter tjänar du poäng när du flyger. Märk att revenuebiljetter som betalas med poäng kan ha en avbokningskostnad beroende på biljettklass. Se därför till att du bokar om till en ny resa med dina poäng och/eller voucher innan giltighetstiden går ut. Har du bokat en resa ”betald för poäng” eller blandat pengar och poäng när du bokat, går du till mina bokningar när du är inloggad & väljer ”avboka”. Alla giltiga EuroBonus-poäng returneras automatiskt till ditt EuroBonus-konto. Om du har bokat en reguljär biljett för poäng eller en blandning av bonusbiljett och reguljär biljett för poäng måste du kontakta SAS Customer Service för att avboka.
Om du avbokar en återbetalningsbar biljett kommer du att få tillbaka ett belopp som motsvarar det betalda biljettpriset, minus eventuella serviceavgifter eller avbokningsavgifter.Biljetttyper: SAS Go Pro, SAS Plus Pro och SAS Business Pro. Om du avbokar en ej återbetalningsbar biljett återbetalas endast skatterna, biljett- och inrikes/internationella avgifter* återbetalas inte. USA: Internationell avgift. Japan: Bränsletillägg. Biljetttyper: SAS Go Light och SAS Go Smart. Om du har bokat en tur- och returbiljett och bara vill flyga enkel resa får du återbetalning för den del som inte används, enligt villkoren för din biljett. För avbokning inom 24 timmar efter bokning, se 24-timmars pengarna-tillbaka-garantin. Din återbetalning kommer att beräknas baserat på biljettreglerna och transportvillkoren.

Hur man ändrar datum, tid eller namn
Om flygningen utförs av SAS kan du ändra namnet fram till 24 timmar före avresa, mot en avgift på 600 sek. Det finns personer som gjort namnändring för 150 sek, men det beror på att agenten blandat ihop ändringsavgift (ombokning av resa) med namnändring. Namnändring är inte tillåten om flygningen utförs av ett Star Alliance-partnerflygbolag.
- Gå till Mina bokningar.
- Sök efter din bokning med ditt efternamn och bokningsreferens.
- Öppna din bokning och välj ”ändra bokning”.
- Välj flyget du vill ändra och det nya resdatumet eller -tiden.
- Ange dina betalningsuppgifter och bekräfta ändringen.
Namnändring är inte tillåten om flygningen utförs av ett Star Alliance-partnerflygbolag. Att byta namn på din biljett kostar 600 DKK, 600 NOK, 600 SEK, 65 EUR, 80 USD (USA) och 96 USD (Asien) per biljett. Detta är endast möjligt för resor som ännu inte har påbörjats. Gäller resor med SAS och Wideroe. För att ändra namnet på din biljett, eller överföra biljetten till en annan resenär, kontakta SAS Kundtjänst. Om din biljett är en bonusbiljett (applicerat en 50% poängrabatt med AmericanExpress eller en Flypremium rabatt) och flygningen utförs av SAS kan du ändra namnet fram till 24 timmar före avresa.

Ombokning, ändring eller avbokning av din bonusbiljett
Telefon 08 797 40 40 mån–sön kl 09.00 -17.00
Få tag på SAS eller A* efter arbetstid: International calls: +1-201-896-3600 SAS I USA.
Uppdateringar för SAS bonusresor. från 1 feb 2023 införs av- och ombokningsavgift för SAS bonusbiljetter. OBS! Ändringarna påverkar endast SAS Bonus-biljetter (ej övriga Star Alliance flygningar).
Resor bokade med en American Express 2-4-1 voucher som blivit förlängd och gått ut kan inte ombokas eller avbokas utan att vouchern brinner inne.
Om det inte går att avboka när du är inloggad på “mina sidor”, så ringer du kundtjänst för att avboka din bonusresa. Om du väljer att avboka bonusresan, får du tillbaka både poängen & vouchern (om giltighetstiden inte passerat) samt de betalda skatterna om du avbokar senast 24h innan avresa. Det förutsätter att dina poäng inte går ut innan du avbokar din nästa resa. När du väl har påbörjat din bonusresa kan du inte boka om den eller få återbetalning för hemresan. Din American Express voucher förmån är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum. Din Amex 2f1 voucher gäller alltså från det datum du erhåller din voucher fram till slutet på följande kalenderår. Bokning måste ske inom förmånens giltighets- tid, medan resan kan genomföras efter förmånens giltighetstid.
Avgifter för att omboka, ändra eller avboka bonusbiljetter
- SAS bonusbiljetter inrikesflyg inom Europa: 250 sek per resenär
- SAS bonusbiljetter till/från Asien och Nordamerika: 750 sek per resenär
- Star Alliance bonusbiljetter: 150 SEK per resenär
Du kan omboka, ändra eller avboka SAS- och Star Alliance-bonusbiljetter upp till 24 timmar före avgång. Förutsatt att dina poäng är giltiga. Observera att du inte kan återanvända utgångna poäng. Om avbokningen sker mindre än 24 timmar före avresa kommer poängen inte föras tillbaka till ditt EuroBonus-konto. Skatter och avgifter är återbetalningsbara. SAS erbjuder ombokning till länder som har inreserestriktioner världen över. Om du ska göra en ny bokning, använder du en icke utgången Amex voucher.
Om du har bokat en blandad bonusbiljett med vanlig biljett för poäng, då behöver du kontakta SAS Kundtjänst för ombokning.
Bonusbiljetter och ordinarie biljetter för poäng kan ombokas online när du är inloggad på sas.se. Om din flygning ställs in får du ett erbjudande om återbetalning av dina poäng och betald skatt. Poängen återbetalas till ditt konto även om de utgick efter att du gjorde bokningen. För inrikesresor, resor till / från Skandinavien/ Europa samt inom Europa gäller normala ombokningsregler för din bonusresa så länge inresetestriktionerna inte ändras.
Kan jag boka om min bonusresa om mina poäng har gått ut?
Nej. Normalt sett kan du inte omboka din bonusresa om dina poäng har gått ut. Vissa undantag gjordes under pandemin och Covid-19.
Läs också: inställt flyg – 261/2004 passagerares rättigheter

Flyghjälp.se
Är du också trött inställda flyg?
Flyghjälp hjälper dig med att få tillbaka pengarna för din flygbiljett, om ditt flyg är inställt. Flyghjälp är juridiska experter på området och vinner 92% av alla deras upprättade ärenden. De hjälper dig utifrån principen “no cure – no pay”, så du betalar bara om du får ersättning. Du kan också få ersättning för hotell, transport samt mat och dryck, så länge du har sparat kvitton.
Kräv återbetalning av din flygbiljett här!
Adlink. Använd gärna vår länk när du ska använda dig av flyghjälp.se, så att vi kan fortsätta erbjuda bra rabatter & erbjudanden.