Följ med oss ombord på Lufthansa First class
Det allra bästa i livet kräver oftast lite hårdare ansträngningar, att hitta platser i Lufthansas First Class för EuroBonus-poäng är inget undantag. Lufthansas First Class är både en grym markupplevelse med bra lounger och service, till en lyxig upplevelse i luften. Lufthansa släpper bonusplatser i First Class till EuroBonus först 14 dagar innan avgång. Det innebär inte att alla rutter eller alla platser kommer släppas exakt 14 dagar innan avresa. Det kan fortfarande släppas platser 5 dagar innan, eller 1 dagar innan.
Vår upplevelse började redan från marken med ett besök i Lufthansa First class lounge i München, du kan läsa mer om det i inlägget här: Ett Besök I Lufthansa First Class Lounge
Om du verkligen vill komma iväg på en resa, är det viktigare att säkra upp en bokning i Business Class – och omboka till First Class om tillgängligheten öppnar upp sig. En ändring kostar 150 kr per person + eventuell ändring av flygskatt. Släpps inga First Class-platser har du fortfarande en bekväm resa i Business Class.
Poängpris, bokningsavgift & flygskatter
Lufthansa First Class
München – Washington DC
Airbus a340-600
Flygtid: 9,5 timmar
Lufthansa Business (airbus A321): CPH – MUC
Lufthansa First (a340-600): MUC – IAD
United airlines Economy (Boeing 737-900): IAD-CUN
Antal poäng (per person): 152.500 (utresa 50% av First class, hemresa 50% av Business class poängpris)
241 Voucher: 1st (50% poängrabatt)
Skatter & avgifter (per person): 2378 sek
Antal resenärer: 2
Eftersom att vi var väldigt flexibla med både utrese- och hemresedatum så bevakade vi tillgängliga biljetter i First class genom Awardfares från både MUC och FRA. Det dök upp tillgängliga First class biljetter två dagar innan avresa på nonstop flighten från München. First class biljetter måste ringa in och bokas, och när vi pratade med agenten så stämde tillgängligheten väl överens med vad som visades tillgängligt för EuroBonus-medlemmar att boka för poäng. För oss som hade ett avbokningsbart hotell i Cancún, var det enkelt att ändra hotellnätter. Du kan läsa mer om tips gällande avbokningsbart hotell här.
Vår resa var ursprungligen bokad LHR (London) – BOS (Boston) med United airlines polaris Business class med EuroBonus-poäng. Därifrån skulle vi rest vidare med United airlines i Business till Cancún (CUN). Hade såklart gärna velat testa denna flygning i Business, men när det plingade till från Awardfares och ”alert” som jag ställt in på First till olika hubbar i USA, så ombokade jag såklart direkt när möjligheten dök upp. Det lilla kruxet var att vi skulle vidare från USA efter vår longhaul flight, och behövde en hubb som erbjöd flighter till vår sludestination. Både Boston (BOS) och Washington DC (IAD) har god tillgänglighet på bonusbiljetter till Cancún så det var inga problem med ombokningen. Däremot är United airlines ganska restriktiva med att släppa Business på denna rutt för EuroBonus, så det fick bli Economy på sista benet på 3,5h. Inte speciellt behagligt, men inte hela världen, det är bra att få perspektiv på hur merparten av alla människor faktiskt reser. Det är bara det, att med economy biljett på sista benet efter layover ges ingen tillgång till lounge när du reser vidare i Economy, utan du måste i så fall resa vidare samma dag. Jag ska ärligt erkänna att, Washington Dulles är en av mina absoluta hatflygplatser. Jag har tidigare bott i DC och därför varit på flygplatsen flera gånger. Det är fruktansvärt kaotiskt och inredningen är helt horribel, hemsk, för att inte tala om deras ”mobile lounge” (busstransfer mellan gater). Varje gång jag kliver på den där bussen lyckas jag att komma av sist även fast man är på bland dem första på grund av att man inte vet vilken ände som öppnas mot gaten. Jag har aldrig rest i högre reskklass där jag haft tillgång till lounge på Washington Dulles, det hade varit trevligt att få testa Polaris loungen. Nåväl, man ska vara tacksam, en bonusresa är ju nästintill ändå en gratisresa :- )
Lufthansa flight LH414 från München till Washington DC
Lufthansa erbjuder tre dagliga flygningar mellan München (MUC) och Washington DC (IAD). En av flighterna går nonstop medan dem andra två med ett stop i Frankfurt. Från Frankfurt (FRA) erbjuds två dagliga nonstop flygningar där det är möjligt att flyga Boeing 747-8 eller Airbus A340-300, från München erbjuds A340-600 på nonstop flighten, vilken var den vi lyckades boka i First Class.
Boarding
Ombordstigningen avklarades nästintill smärtfritt, vi fick vänta en liten stund vid gaten och även fast vi stod längst fram vid insläpp (för att jag ville ta foton) trängde sig en äldre herre förbi mig i kön och klev ombord före oss, det var inte lönt att le mot honom för det såg ut som att han själv tyckte att han var bättre än alla andra omkring. När dem väl släppte på honom slank det in några till före oss från sidan, och som svensk mellanmjölk så orkar man inte dra igång med något rabalder om något så bagatellartat. Det visade sig i alla fall senare att ingen av dessa skulle sitta i First, utan i Business kabinen.
Väl ombord, var servicen utomordentlig. Vi blev direkt hälsade välkomna och tilltalade vid namn, kort efter att vi gjort oss bekväma serverades i vanlig Lufthansa-ordning champagne och nötter. Som alternativ fanns Cuvée Grand Siécie, Champagne Laurent-Perrier eller 2007 Grande Cuvée Rosé Alexandra Champagne Laurent-Perrier. De två kvinnliga flygvärdinnorna var väldigt trevliga. Ena flygvärdinnan hade bott i Sverige under några år och kunde lite svenska som hon gärna ville använda, vilket var roligt.
Beläggningen på flighten till DC i First class var medel. Säteskonfigurationen i First på a340-600 är 1-2-1. Det fanns tre av åtta stolar lediga i mitten, jag hade bokat sista fönsterplatsen på 1A medan min make bokades på plats 1D i mittenraden längst fram. Jag passade på att ta bilder på kabinen så fort vi kom ombord då alla i First class kabinen inte hunnit ombord, vilket hade försvårat möjligheten till att ta övergripande bilder vid ett senare skede då man heller inte vill störa andra passagerare. Med endast 8 stolar är kabinen intim utan att kännas trång. Min upplevelse var att det var tillräckligt med avstånd för integritet om det suttit någon annan där som man inte känner, om du önskar avskildhet från medpassagerarna så kan en skärm höjas med en knapptryckning, men det var ändå hyfsat bra avstånd för att jag och maken skulle kunna uppleva flygningen och servicen ombord tillsammans. Såklart blev det lite svårare att prata med varandra jämfört om man skulle valt 2-konfigurationen i mittenraden.
Vid varje plats väntade en necessär och ett par tofflor. Det finns en Ottoman vid sätet, som används som sätesjustering & även kan användas för förvaring av personliga tillhörigheter, vilket jag gillar för lättåtkomst till sina saker. Medan vi smuttar på champagnen delas meny och vinlista ut av besättningen.
Champagnen hann att fyllas på 2 gånger, kort därefter kom flygvärdinnan tillbaka och frågade vilken storlek som önskades på pyjamas. På alla Lufthansas First Class-flygningar får man en pyjamas för att få en mer behaglig flygning. Självklart kan man också ta med dem hem om man så önskar. Amenity kitet har det som behövs för att få en behaglig flygning (hudvårdsprodukter, ögonmask, kam, öronproppar, flygstrumpor, tandborste, tandkräm etc.)
Förrätt i First class på Lufthansa
Hela menyn finns att läsa längst ned i inlägget
Väl uppe i luften inleds serveringen med varma handdukar följt av dryck och en aptitretare. Valet av förrätter bestod av fyra alternativ. Givetvis kan du välja en eller flera förrätter, maken valde att spara på aptiten och nöjde sig med en portion av dem marinerade morotsrullarna. Jag älskar förrätt, så förutom kaviar, testade jag även consommé med musslor.
1. kaviar
2. öringtataki med marinerad kålrabbi, selleri och cashewnötter
3. marinerade morotsrullar med citrongelé, torkade acaibär, förtjockad yoghurt och brödkrutonger
4. Baby leaf sallad med körsbärstomater, granatäpple och pumpafrön, serverad med thousand island dressing
5. Soppa – consommé med musslor
Huvudrätt i First class på Lufthansa
Flygvärdinnorna var väldigt serviceminded och uppmärksamma och kom med påfyllningar på både vatten, champagne till mig och vin till maken, vilket uppskattades. När dem dukat av förrätt, frågade dem om vi var redo för huvudrätt, vilket vi var. Både jag och maken valde kötträtten.
Köttbiten var inte direkt hur jag föreställde mig huvudrätten. Den var var genomstekt och avsaknaden av sås gjorde rätten torr och tråkig. Du får såklart själv välja hur du vill ha ditt kött tillagat (rare, medium), men det är svårt att få köttbiten perfekt utifrån att den alltid till viss del är förlagad någon annanstans innan flygning. Vi beställde båda medium rare, men köttet var som sagt genomstekt. Svampen och sparrisen var däremot god och föll väl i smaken. Jag utgår från att man kan få mer spännande huvudrätter i First class än denna. Vi avstod från erbjudandet om ost och gick direkt på efterrätten som bestod av Mango- och passionsfruktsmousse med kokos och crue de cacaotarte med vanilj.
Efterrätt i First class på Lufthansa
Mätta och belåtna gjorde vi oss i ordning inför att få några timmars sömn. Under tiden jag bytte om till pyjamas, sminkade av mig och fräschade till mig så gjordes min stol om till säng och jag kunde krypa ner direkt för ett par timmars sömn.
Lufthansas säng
Lufthansa erbjuder ordentliga sängkläder, lagom hårdhet, bra kudde och är väldigt skön att sova i. Jag vaknade dessvärre efter ett fåtal timmar av att det var för varmt i kabinen för mitt tycke med både pyjamas och täcke, valde att få täcket bortplockat och tog fram filten i stället. Höll mig fortsättningsvis vaken med serier och ja… dricka bubbel. Hoppsan hejsan! ;- )
Andra serveringen
cirka två timmar av flygningen innan ankomst till Washington och det börjar bli dags för den andra serveringen. Ett urval av lättare rätter finns att välja på och jag beställde in en palsternackssoppa med spenat och potatisstrån. Soppan var absolut tilltalande och smakade verkligen utsökt. Måltiden rundades av med lite färska bär innan det var dags att göra i ordning kabinen för landning.
Den här flygningen var verkligen en upplevelse utöver det vanliga. Från den fantastiska starten i First Class Loungen, till den fantastiska servicen ombord. Kanske var allt extra spännande med tanke på att det var första gången i First class med Lufthansa. Vi har flugit en hel del Business class med Lufthansa för poäng, och även där tycker jag att dem ofta levererar riktigt bra upplevelse, i First Class var inget undantag.
Sammanfattning
Lufthansa First Class är en av dem bästa First Class-produkterna man kan flyga på poäng inom EuroBonus. Biljetter till SAS EuroBonus släpps först 14 dagar innan avgång vilket innebär att man måste hålla koll och bevaka tillgängligheten, att boka så fort platser dyker upp.
First Class är verkligen en upplevelse utöver det vanliga och får du chansen så tycker jag absolut Lufthansas First Class är ett måste för den som vill ha en upplevelse för livet.
Skillnaden mellan First Class och Business Class
Den största skillnaden, (förutom sätet och större utrymme) mellan First Class och Business Class är servicen du får ombord. I First Class så finns det i princip ingenting som är omöjligt, du får äta när du vill och hur du vill och oftast gör personalen det mesta för att se till att du är nöjd med din resa. I Business Class är det mer strukturerat och man äter vid en viss tidpunkt, det finns mycket mindre flexibilitet i personalen när du åker Business, främst på grund av att det är fler passagerare i den kabinen.
Vill du också flyga Lufthansa First class?
Lufthansa First class erbjuds på följande rutter
Lufthansa First Class har historiskt varit en av de svåraste first class-produkterna att boka med poäng, detta beror främst på att Lufthansa har valt att göra platserna tillgängliga för bokning med Star Alliance-partners bonusprogram som tidigast 14 daga före flygets avgång. Tidigare var det relativt enkelt att få tag på bonusplatser vid 14-dagarsfönstret i synnerhet på flygningar där first class-kabinen var glest bokad eller helt obokad. Svårighetsgraden varierar förstås baserat på rutt och flygplanstyp. Det går inte att söka efter bonusplatser om resan ska göras i First Class genom SAS egna sökningsmotor, då den enbart har stöd för resor i Economy eller Business Class. Det finns däremot flera olika sökverktyg du kan använda dig av och kombinera för att säkerställa att biljetten syns tillgänglig på fler sidor innan du ringer in och bokar. Läs mer om olika sökverktyg i inlägget här.
Viktigt att komma ihåg är också att en bonusresa som har påbörjats inte kan bokas om. För att lyckas få Lufthansa First både tur och retur behöver man alltså boka om båda sträckorna innan avfärd. Poängpriset för resan kommer också att bli för First även om man exempelvis flyger 1:a-klass i ena riktningen och ekonomi i den andra.
87,500 poäng per passagerare om du använder en Amex 2-4-1 voucher (ordinarie pris 175,000 poäng per passagerare)
- Boston (BOS)
- Chicago (ORD)
- Detroit (DTW)
- Houston (IAH)
- Los Angeles (LAX)
- Mexico City (MEX)
- Miami (MIA)
- New York JFK (JFK)
- New York – Newark (EWR)
- San Francisco (SFO)
- Washington (IAD)
112,500 poäng per passagerare om du använder en Amex 2-4-1 voucher (ordinarie pris 225,000 poäng per passagerare)
- Bogota (BOG)
- Bangkok (BKK)
- Buenos Aires (EZE)
- Sao Paolo (GRU)
- Johannesburg (JNB)
- Bangalore (BLR)
- Delhi (DEL)
- Hong Kong (HKG)
- Shanghai (PVG)
- Peking (PEK)
- Tokyo (HND)
145,000 poäng per passagerare om du använder en Amex 2-4-1 voucher (ordinarie pris 290,000 poäng per passagerare)
- Singapore (SIN)
Meny Lufthansa First class
Awardfares
Hitta tillgängliga bonusplatser med SAS eller Star Alliance
Vill du flyga första klass med Lufthansa? Filtrera bara efter “Första” klass tillgänglighet och ange “LH” i flygnummerfiltret. Har du inte en specifik destination i åtanke? Sök efter lediga biljetter utifrån världsdel, land, flygbolag etc. Blanda och matcha filter som du vill.
Få 20% rabatt på din första månads- eller årsbetald prenumeration när du tecknar ett Gold eller Diamond medlemskap hos Awardfares genom vår länk. Att skapa ett medlemskap är kostnadsfritt.