Reserapport – poängresa till St Vincent och Grenadinerna

Trip report

Så bokade vi resan

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Air Canada, SAS
Kabinklass: First, Business och ekonomi
Avreseort: Köpenhamn (CPH)
Destination: St Vincent (SVD)
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng (per person): 97.500 (2for1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): 1330 sek + ombokningsavgift
Antal resenärer: 2
När: Nov 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares + Star Alliance sökmotor

Flighter:
Lufthansa – LH2439. CPH-MUC. Bokningsklass I (Business)
Lufthansa – LH412. MUC-EWR. Bokningsklass O (First)
Air Canada – AC8873. EWR-YYZ. Bokningsklass I (Business)
Air Canada – AC1338. YYZ-SVD. Bokningsklass X (Ekonomi)
Air Canada – AC1339. SVD-YYZ. Bokningsklass X (Ekonomi)
Air Canada – AC754. YYZ-BOS. Boknigsklass I (Business)
SAS – SK928. BOS-CPH. Boknigsklass I (Business)

Det är inte helt enkelt att hitta tillgängliga bonusbiljetter till St Vincent, att boka denna bonusresa själv online genom Star Alliance sökmotor går inte, eftersom att St Vincent inte finns med som IATA-kod (SVD) i sökmotorn på sas.se. Märkligt kan tyckas. Dessutom krävs en bonusresa hit, flera olika segment och som bekant så krävs det även då att man ringer in för att boka och lägga ihop alla flighter i samma bokning. Enda sättet för året 2023 att ta sig till St Vincent för sina EuroBonus-poäng med Star Alliance, är att flyga från Toronto (YYZ) till (SVD) med Air Canada, eftersom det är det enda bolaget inom alliansen som flyger dit. Det innebär att man först måste hitta bonusbiljetter till Toronto, Kanada från Sverige eller annan hubb med utgång Europa. Utresa till St Vincent med Star Alliance kräver en övernattning i Toronto då flyg till St Vincent inte synkar med övriga avgångar inom Star Alliance samma dag. Flyget till St Vincent går tidigt på morgonen från Toronto, och avgång från St Vincent sker sent på eftermiddagen. På hemresa slipper du övernattning om du flyger med LOT Polish airlines som avgår sent på kvällen till Warsawa, för vidare anslutning till Arlanda eller Köpenhamn.

 

Vår resa bokades med SAS EuroBonus-poäng. Resan bokades i dec 2022 för avresa i mitten av nov 2023 och totalt betalade vi 195.000 EuroBonuspoäng + Amex 2for1 voucher och 1330 SEK i skatter och avgifter per person. Jag använder mig av Awardfares och deras Guld-abonnemang (130kr/mån) när jag söker efter bonusresor i Business och First class. Du kan när som helst avsluta om du inte vill fortsätta med prenumerationen hos Awardfares. Vi hittade tillgängliga bonusbiljetter i Business class med LOT Polish Airlines via Warsawa till Toronto och sedan vidare i ekonomi med Air Canada till St Vincent. Ungefär två månader innan avresa dök det upp tillgängliga bonusbiljetter i Business med Air Canada från Wien till Toronto, vilket vi ombokade till då jag gärna ville testa Business class med Air Canada. Tre dagar innan avresa, dök det i stället upp tillgängliga bonusbiljetter i First class med Lufthansa till New York och jag var snabb på bollen att ringa in och göra ytterligare en ombokning. Det gick utmärkt och ytterligare ett segment las till på bokningen mellan New York och Toronto. Totalt 600kr extra blev det i ombokningsavgifter (150kr/person x 2). Då SAS lämnar Star Alliance och man egentligen inte exakt vet hur det kommer bli när dem går med i SkyTeam, kände både jag och maken att vi ville nyttja förmånen med att kunna flyga First class ännu en gång.

 
Köpenhamn flygplats

Avresa Köpenhamn till München

Vi hade kunnat välja att flyga även från Arlanda, men då flyget från ARN avgår senare, hade vi inte haft någon längre tid att besöka Lufthansa First class lounge i München, så vi valde att i stället flyga med det tidiga morgonflyget från Kastrup till München. Vi tog tåget ner till Malmö kvällen innan och bokade en bonusnatt på hotell Scandic, då vi hade sparade poäng. Fördelen som Business class eller First class passagerare, oavsett om man flyger kort eller långt så har man med Lufthansa tillgång till prioriterad check-in, 2 incheckade väskor märkta med priority baggage“ (kommer anlända först på bagagebandet på sin slutdestination), 2 handbaggage, fri tillgång till lounge och prioriterad boarding. HON Circle Members och Senators får checka in 3 väskor utan extra kostnad.

Check in gick snabbt trots myller av passagerare, denna morgon var det skönt med Fast track. Snabba steg vidare till SAS lounge. För tillträde till SAS Gold lounge krävs att du har statusnivå Guld eller Star Alliance Gold. Att du reser First class har ingen betydelse. För oss räckte det gott med SAS loungen en kort stund innan avresa mot München.

 
München airport, Lufthansa First class lounge

Ett besök i First class loungen på München flygplats

Med cirka fyra timmar kvar innan ombordstigning mot New York, passar vi på att besöka First class loungen. Det spelar ingen roll vart i världen du kommer så känner du igen interiören i Lufthansas lounger. Inredning och utbud är lika. First class lounger är flygbolagens mest exklusiva lounger där tillträde endast ges till passagerare som reser i First class på det egna flygbolaget. Statusinnehavare och first class-passagerare på partnerflygbolag har i regel ingen tillgång till dessa lounger, men undantag är Lufthansa som även erbjuder access till sina lounger inom Lufthansa Group (Lufthansa Swiss, Austrian, Brussel Airlines och Eurowings) och Air France.

Tillgång till lounge är tillgänglig för:

  • First Class passengers
  • Business Class passengers
  • HON Circle Members
  • Senators
  • Star Alliance Gold members

Jag har tidigare skrivit reserapport om vårt besök i Lufthansa First class lounge från september 2023, som du kan läsa i detta inlägg. I loungen kan du ta del av exklusiva bekvämligheter så som deras á la carte restaurang, bemannad bar med stort utbud av cocktails och whiskey, årgångsviner och champagner, spabehandlingar, privata sovrum samt privat transfer till flygplanet (om ditt flyg avgår från en avlägsen gate).

 
Förrätt Tom Kha Gai
Huvudrätt Gös med kronärtskocka, portvinslök och murklor

Kort sagt, är detta en av våra favoritlounger, många andra gillar Lufthansas First class lounge i Frankfurt bättre, då det är en helt separat byggnad och terminal för sina First class passagerare. Det innebär också att du körs ut till planet för boarding. I München förekommer det också, men endast om din flight avgår från en avlägsen gate. München flygplats har två olika First class lounger, och Satellite loungen har stora panoramafönster med härligt ljusinsläpp på den stora ytan. I Satellite loungen finns också en takterass där man kan sitta ute om vädret tillåter.

Lufthansa First class lounge
Lufthansa First class lounge
Lufthansa First class lounge
Lufthansa First class lounge
 
Lufthansa First class a340-600 München – New York
 

München – New York i First class med Lufthansa

Boardingen försenades av oklar anledning, men när den påbörjades var vi välkomna ombord bland dem första. Lufthansa ordnade med boarding snyggt för alla prioriterade passagerare. Maken intog plats 1A, medan jag satte mig bakom på plats 2A. Visst hade vi kunnat sitta bredvid varandra i mittenraden, men denna gång tänkte vi att vi nog skulle klara oss en liten stund utan varandra, båda önskade också fönsterplats. I First class kabinen var vi på denna flighten totalt 6 personer, och 2 platser ekade tomma.

Väl ombord serverades ett glas champagne innan start. Alla rätter serveras på äkta porslin med ett brett utbud av viner och andra drycker i absoluta toppklass. De extra breda sätena på långflygningarna går att fälla till fully-flat beds, så att man kan få en god natts sömn om man önskar och anlända till sin destination utvilad.

Den röda rosen och kaviarservicen är en integrerad del av Lufthansa First class
Den röda rosen och kaviarservicen är en integrerad del av Lufthansa First class

** Bifogad meny finner du längst ned i inlägget.

Något jag älskar med att flyga Business och First class är att få ett glas champagne. Jag är absolut ingen champagneexpert, men jag föredrar intressanta erbjudanden (även om de inte är vintage) framför ”Dom Perignon”. Med detta sagt gjorde Cuvée grand siècle Laurent Perrier champagne en utmärkt start 🙂. Något annat som är privilegierat som First class passagerare är att man kan äta när man vill. Lufthansa är en av de största konsumenterna av kaviar i världen, och jag ser alltid fram emot deras kaviarservice. Utöver kaviaren tycker jag att Lufthansas catering är ganska basic, vi valde därför att äta á la carte i loungen innan boarding. Jag höll mig i stället till champagnekonsumtionen efter två serveringar av kaviar.

Något annat som är trevligt med First class är pyjamasen som man får med sitt amenity kit. Efter middagsserveringen släcktes det ner och jag gick till toaletten för att byta om, under ombytet bäddade flygvärdinnan om sätet till en säng och jag fick några timmars sömn efter att till slut gett upp mitt Netflix maraton.

Efter ca 9h ankommer vi till New York ca 30 min sent på grund av den sena boardingen. Vi hade på förhand ordnat vid check in från Köpenhamn att få hämta ut våra väskor (som annars hade gått hela vägen till St Vincent). Detta eftersom att vi behövde stanna över natten för att invänta morgonflyget till Toronto, och då vill man ha tillgång till det sitt incheckade bagage över natten. Vi hade på förhand redan ordnat med elektroniskt ESTA för transit i USA och eTa för transit i Kanada, allting gick smidigt men det tog dock tid för hotellet att hämta upp oss på angiven plats för shuttle bus. Vinterjackan lämnade jag hemma och New York bjöd inte direkt på någon värme utomhus denna novembermånad. Det blev knappt 4h sömn innan vi behövde återvända till flygplatsen och checka in för vidare 1,5h flyg till Toronto.

 
 

New York – Toronto

För international flights rekommenderas att vara på flygplatsen 3 timmar innan avgång. Vi fick ta airtrain från terminal C där shuttle bus släppte av oss och det tog nog säkerligen 30 min då man är tvungen att hoppa av på terminal B för byte av airtrain till terminal A. Väl på terminal A är det avstånd till entrén så man får vänta på en buss som kör dig ända fram. Givetvis missade vi precis bussen och fick vänta ca 15 min på nästa buss. Väl på plats på Terminal A var check in med Air Canada ingen trevlig start på morgonen, dessutom med så få timmars sömn. Vi stod nog och väntade 1,5h på att check in skulle öppna. 1,5h innan avgång började jag bli ganska provocerad av att vi ankommit med 3h marginal. När check in öppnade delade personal upp för priority, varvid vi lämnade den ursprungliga kön för att ställa oss där, men andra hann att tränga sig före och den första kön blev nu i princip tom. Vi frågade var dem ville att vi skulle ställa oss men fick inget svar, så vi gick tillbaka där vi stod i kö från början.

När det blev vår tur ville dem först ta extra betalt för övervikt av incheckat bagage, varvid jag påpekade att vi reser Business. Jag fick också be själv om att det skulle sättas på priority tags på bagaget. Nej, denna start var allt annat än trevlig. Jag hade också dessutom planerat att vi skulle vara tidiga med anledning till att jag ville försöka uppgradera flighten senare från Toronto till St Vincent. När vi bokade bonusresan fanns endast ekonomi på sista benet. Men utifrån given stund vid check in desk hade jag inga höga förhoppningar att lyckas med detta. Svaret blev att det var fullbokat, utifrån att många gjort e-upgrades kvällen innan med Aeroplan (Air Canadas eget loyalty program). Nåväl, inget att göra åt. Men det slutar inte här. Agenten hittar nu inte mitt eTa för transit i Kanada. Makens hittar dem utan problem, men enligt dem saknas godkända uppgifter om mig. Jag visar mail och godkända dokument som jag sparat på mobilen. De går inget vidare, till slut kommer det två ytterligare agenter för att lösa problemet, och visst fanns allt i systemet, efter några extra knapptryckningar. 

Vidare mot security, Fast track kändes skönt utifrån tiden det tog vid check in. Väl genom security, fanns det möjlighet till lounge access endast på United Club lounge på terminal A. Vi gjorde en snabb visit då loungen öppnade strax innan det var dags att bege sig vidare till gaten och boarding.

 
United club lounge New York (EWR) terminal A
United club lounge New York (EWR) terminal A
United club lounge New York (EWR) terminal A
United club lounge New York (EWR) terminal A

Toronto – St Vincent

Vi landade på Toronto Pearson international efter 1h och 40 min flygning från New York. Hela transiteringsprocessen var enkel. Med 2h kvar innan flighten till St Vincent skulle bli av, hade vi ett val av loungeutbud på terminal 1 – Air Canada Maple Leaf Lounge. Väl framme i terminalen var det lätt att hitta loungen, skyltningen var tydlig. Loungen ligger på nivå tre (ovanför huvudhallen), och du kan komma åt loungen från två olika nivåer, beroende på var du kommer ifrån. Denna morgon fanns ett ganska brett urval av frukost så som äggröra, pannkakor, färsk frukt, bröd, pålägg och drycker. Det var väldigt fullt i loungen och vi hade tur som hittade två fåtöljer i den bortre hörnan.

 
Air Canada maple leaf lounge Toronto (YYZ) terminal 1
Air Canada maple leaf lounge Toronto (YYZ) terminal 1
 

Boarding gick inte helt smidigt då gaten var smal och gaten bredvid hade boarding samtidigt. Ett myller av människor och ingen verkade vilja kännas vid sin boardinggrupp eller turordning. Eftersom att vi skulle resa ekonomi på detta segment, satt vi lugnt kvar och klev på bland dem sista i stället. Air Canada opererar sin nya Boeing 737 Max 8 till St Vincent, och beskrivs som en ”mer personlig version av 787 Dreamliner.” Det nya flygplanet har ett uppgraderat underhållningssystem ombord och tillgång till laddning vid varje säte. Air Canada har konfigurerat flygplanet med 16 säten i Business Class och 153 standard säten i Economy Class (54 säten är utsedda som Preferred och ger extra benutrymme).

Flighten var minst sagt fullbokad och ett helt cricket lag som var bra i gasen, tog upp dem flesta av platserna i Business och preferred. Vi hade tur och fick platser i preferred, platsen bredvid oss var dessutom obokad, det innebar att vi fick ännu mer utrymme. Både jag och Jonas blev förvånade hur bra sätena var i ekonomi och legutrymme på detta plan. Den 6h långa flighten kändes smärtfri och det finns underhållningsmonitorer på varje ryggstöd med en mängd olika filmer, tv-serier, sportprogram, dokumentärer och barnprogram. Som vanligt höll jag mig till mina egna noise cancelling hörlurar och mina nedladdningar från Netflix i mobilen.

Vi landade med 10 min försening på Argyle International Airport (SVD). I Security krävs enligt lag att allt incheckat bagage inspekteras manuellt. Som en del av denna process öppnas vissa påsar och inspekteras fysiskt. Det resulterade att det tog något längre tid att ta sig genom och få stämpel i passet. När du väl kommer ut så finns det taxibilar som väntar på dig att köra dig dit du ska. Min rekommendation är att förhandla om priset innan du kliver in, då vi hört från andra och tyvärr själv fått erfara att priserna skiljer sig ganska mycket. En själig kostnad för taxi från flygplatsen till färjeterminalen i Kingstown borde ligga på omkring EC$100 år 2023. Några av taxichaufförerna ville ta EC$140, vilket alltså är överpris.

 
Härlig utsikt
 

Hemresa

Efter 16 dagars solsken i Västindiens övärld, var det dags att bege sig hemåt. Det visade sig dock att det inte skulle bli helt enkelt att lämna St Vincent. Vid check in kunde man (åter igen) inte hitta vare sig mitt eTa eller ESTA. Samma procedur som vid check in på utresan i Kanada, vilket resulterade i att dem först antog att jag tagit mig in i St Vincent illegalt. Lite komiskt, med tanke på att jag flög via USA och Kanada till St Vincent och då var alla dokument godkända. Efter en lång väntan och då dem beslagtagit mitt pass och ringt Border Control, hoppades jag bara att det skulle lösa sig, och det gjorde det. Det sista man ville nu var att missa connections vidare från Kanada till USA och sedan till Köpenhamn. Det visade sig att agenten vid check in behövde starta om systemet och vips så fanns mina uppgifter med.

Vi hade bokat bonusresan i ekonomi från St Vincent till Toronto och jag hade dagen innan kollat tillgänglighet i Business class på Awardfares, och det dök upp 2 tillgängliga platser för EuroBonus. Som känt, så går det inte att göra någon ändring på en påbörjad bonusresa, och business biljetterna fanns ej tillgängliga vid bokningstillfället eller innan utresan. Men jag tänkte ändå se över möjligheten vid check in för upgrade. Jag frågade om det gick att uppgradera våra bonusbiljetter på flighten. Svaret blev att det ej gick att uppgradera för EuroBonus-poäng, endast cash. Dem ville ta betalt 4.000 sek per person, vilket jag avstod då jag inte ansåg det vara värt kostnaden. Agenten var dock väldigt tillmötesgående och bokade oss på en rad i preferred åter igen, med mittplatsen tom.

Toronto – Boston

 

Efter en god natts sömn på hotell Hilton i Toronto och gratis shuttle bus till flygplatsen, gick incheckningen smidig på terminal 1. Flight 09:05 till Boston Logan International Airport och dryga 1,5h senare var vi på mark igen och landade på terminal B. 6h att slå ihjäl innan vår flight vidare från Boston till Köpenhamn skulle avgå från terminal E, så vi planerade såklart loungebesök. Då vi aldrig tidigare varit på Boston flygplats, blev vi väldigt positivt överraskade hur mysig flygplats detta är. Att ta sig runt i Boston Logan är enkelt och bekvämt. Vi valde att gå hela sträckan till terminal E, även att vi läste att det skulle finnas shuttle bus utanför som stannar vid alla terminaler. Det tog sin tid, säkert 20-30 min eller mer att gå hela sträckan. Mysiga restauranger och butiker hela vägen till terminal E. Alla terminaler på Boston Logan Airport är anslutna till flygsidan, förutom terminal A, vilket innebär att du kan röra dig fritt mellan dessa och behöver inte kontrolleras genom en TSA-säkerhetskontroll så länge som anslutningen bokades på samma bokning och eventuellt incheckat bagage kommer att transporteras till anslutningsflyget av flygbolaget.

 
United club lounge Boston Logan airport (BOS)
United club lounge Boston Logan airport (BOS)

Första stoppet blev United club lounge (Terminal B, Level 3, near Gate 24) då klockan endast var 11:00 och Lufthansa Business lounge inte öppnar förrän vid kl 12:45. Denna lounge har en bemannad bar. De var lugnt med folk i loungen och det fanns gott om lediga fåtöljer. Jag beställde in ett glas bubbel och Jonas beställde in en ljus lager på flaska, men ändrade sig snabbt då den ölen ej ingick och valde i stället någon öl på fat. United loungerna är ganska konstiga när det kommer till alkoholen i jämförelse med andra Business lounger inom Star Alliance. Man måste välja ”husets” öl/vin/sprit för att det ska ingå. Dem verkar heller inte direkt vilja tala om vad som är husets, innan du beställer det du ser framför dig. Vi som tidigare endast besökt United lounger tidigt på morgonen har det gått förbi eftersom baren inte varit öppen då, men nu har även vi fått lära oss denna inofficiella regel. Vi passade även på att ladda våra enheter och jag laddade ned några nya dokumentärer och avsnitt på Netflix inför kvällens longhaul flight. Efter drygt 2h gick vi vidare mot Lufthansa Business class lounge. Du hittar den på Terminal E, Level 4, near Gate 11). Du behöver ta hissen upp till 4:e våningen.

 
Lufthansa Business lounge Boston Logan airport (BOS)
 

Lufthansa Business Lounge

Du har tillgång till loungen om du reser Business class med Star Alliance, inklusive de på Lufthansa, SWISS, Scandinavian Airlines, TAP Air Portugal och Turkish Airlines. Även Star Alliance Gold-medlemmar som reser samma dag på en Star Alliance-flygning har gratis tillträde.

Vi anlände till loungen strax efter kl 13, förutom oss var loungen var helt tom! Denna lounge kändes väldigt trevlig, med mycket naturligt ljusinsläpp och ett omfattande utbud av varm mat och tilltug. Utöver maten fanns även en välfylld bar, där bartenders kunde laga cocktails. Det är något som är trevligt, eftersom inte alls så många lounger har ordentliga cocktails nuförtiden. Det fanns också ett urval av vin, läsk, vatten och en kaffe. Det finns flera utrymmen att sitta och koppla av. De har alla elektriska ladduttag för att ansluta dina enheter. En stor matsal ligger i mitten av loungen, i anslutning till baren och buffén. First Class-passagerare har access till ett särskilt område inne i loungen. Loungen har utsikt över Lufthansas boardinggate och från loungen finns möjlighet till ombordstigning direkt när du flyger med Lufthansa.

Både jag och Jonas tycket att det var en trevlig lounge att spendera några timmar på. Mycket trevligare än United club lounge på terminal B. Runt 15.30 började det fyllas på med folk, och det såg ganska trångt ut när vi begav oss mot gate E4 för boarding med SAS vid kl 17:00.

 
Lufthansa Business lounge Boston Logan airport (BOS)
Lufthansa Business lounge Boston Logan airport (BOS)
 
Lufthansa Business lounge Boston Logan airport (BOS)
Lufthansa Business lounge Boston Logan airport (BOS)
 
Lufthansa Business lounge Boston Logan airport (BOS)
Lufthansa Business lounge Boston Logan airport (BOS)

 

 
Ugnsbakad sötpotatis, köttgryta och stekta haricots verts, det ser inte mycket ut för världen, men gott var det!
 
 

Boston – Köpenhamn

 

Äntligen dags för sista segmentet och vidare mot Köpenhamn med SAS. Boarding enligt planerad tid och ombordstigningen avklarades på några få minuter. Vi kliver ombord på SAS A320LR, som tillskillnad från en vanlig A321 ett renodlat långdistansflygplan och kabinerna är anpassade därefter. A321LR i SAS utförande är konfigurerat med 22 stolar i SAS Business, 12 stolar i SAS Plus och 124 stolar i SAS Go. Business class består av fem rader i en alternerande 2-2, 1-1 konfiguration. 

Vi slår oss ned på våra platser på rad 3 och blir genast välkomna med en välkomst drink. Efter all champagne i Lufthansa lounge, inser jag att jag behöver fylla på med något annat och tackar i stället ja till det alkoholfria alternativet. Crew pratar svenska vilket känns trevligt för en gång skull. På varje stol ligger ett bäddset, kudde, täcke och en necessär.

Vi lyfter på avsatt tid och serveringen inleds med champagne och varma nötter. Snart byter flygvärdinnorna om till kockkläder och påbörjar serveringen. Jag känner mig inte särskilt hungrig, Jonas väljer kötträtten och jag ber i stället om en tonic med is, och den stackars flygvärdinnan tittar frågande på mig om jag inte ska ha någon gin till för att hon inte vilja göra något fel. Det blir bra med endast tonic svarar jag med vänlig ton. Efter middagens släcks det ned och dem flesta i kabinen väljer att få några timmars sömn på denna nattflygning över atlanten. Även vi försökte få några timmars sömn, men det var svårt att installera sig och stolen ville inte alls vara följsam med knapptryckningarna. Jag ger till slut upp och ställer in stolen i sittläge igen. Jonas är inte långt efter med att ge upp sovandet. Andra i kabinen verkar inte uppleva samma problem som vi. ca 1,5h innan landning serveras frukost till dem som önskat, några andra väljer att fortfarande sova. Vi landar 06.40 och har gott om tid på oss för vidare anslutning med snabbtåget från Kastrup hemåt.

Detta var inte någon favoritflygning i Business class, men såklart finns det både för- och nackdelar som med allt annat. Hade jag hellre flugit ekonomi över atlanten? Absolut inte. Men jag har testat bättre hårdvara i Business än A321LR. Stolen i sig är väldigt lik den som återfinns på de större flygmaskinerna A330 och A350, men sätesbredden på detta flygplan är mycket mindre, samt avsaknaden av förvaring och avskildhet från de andra passagerarna. Det som drar ner betyget är stolarna flat-bed, och vi upplevde det väldigt trångt vid 2-2 sätena. Begränsade förvaringsmöjligheter gör det lite svårt att äta och dricka om man är som jag som villhöver ha mycket saker framme. Fördelen är den korta flygningen på 7h och 25 min. Varken jag eller maken hade några problem med den något ökade turbulensen, som jag vet att andra skrivit om gällande SAS A320LR över atlanten.

 
 

Sammanfattning

 

Vi hade en backup-bonusresa med EuroBonus-poäng till Bahamas i Business class ifall det skulle bli någon avbokning eller annat strul med bonusresan till St Vincent. För några kanske detta inte är något som förefaller sig helt normalt, men för mig är det ett sätt att säkra upp att semestern blir av genom att alltid ha en back-up plan. Att kunna planera fler resor parallellt, utan att behöva ta någon ekonomisk risk är en stor fördel med bonusresor anser jag. Det enda man behöver är en högre summa poäng sparat på kontot. Denna back-up plan kostade 165.000 poäng (2for1 voucher) och ca 2.500kr i flygskatt. Poäng och pengar som man ändå får tillbaka vid en avbokning. Vilket skedde. Vouchern hade dock utgått, och den brann således inne och betalades inte tillbaks, men det var jag också beredd på. 

Jag måste erkänna, att hemresan från St Vincent kändes ganska dryg med två byten inklusive en obligatorisk övernattning i Toronto för vidare connection. Givetvis hade det varit skönare tidsmässigt att hålla sig till ett byte i stället för två och slippa övernattning på både utresa och hemresa. Skönheten med bonusresa är ju att man endast betalar flygskatt och bokningsavgift, vilken gick på 1330 sek per person. Dessutom fick vi longhaul flighten i First class och alla utom sista benet i Business class. Lägger man till de båda hotellnätterna som krävdes för oss för utresa och hemresa, betalade vi ca 3.000 sek. Summa sumarum landade vår reskostnad strax under 6.000 kr för två personer till Västindien. Det får ändå ses som lyckat! Vår strategi för resor, är att resa bekvämt i Business/First med poäng och i stället ha en större budget till bättre boende under semestern samt att kunna göra alla utflykter och aktiviteter som lockar.

Det går absolut att ta sig till St Vincent på kortare tid genom att flyga direkt med exempelvis British airways från London. Men som bekant ingår inte de flygbolaget i Star Alliance och då får man betala flygbiljetten med kontanta medel. Att dessutom betala för två Business class biljetter blir genast väldigt mycket dyrare. Ekonomiklass kostar runt 10k per person, i Business runt 30k.

 

Star Alliance hubbar/flygnav till St Vincent

För att boka med EuroBonus-poäng, behöver du ringa in och boka din Star Alliance flygning. Hur du bokar en Star Alliance bonusresa för poäng kan du läsa här. flyga till Toronto för att sedan ta dig vidare med bonusbiljett till St Vincent. Det är endast Air Canada (ett av 26 flygbolag inom Star Alliance) som flyger denna sträcka. För att ta dig till Toronto, leta Business class biljetter med utgång från Sverige eller andra större hubbar inom Europa.

  • Toronto (YYZ) med Air Canada

Alternativ att ta sig till St Vincent på kortare tid utan fler byten och eventuell en extra natt i Toronto

1: res via New York, Miami och betala sista flyget kontant till St Vincent med American airlines eller Caribbean airlines

2: Flyg till Barbados och betala flygbiljetten till St Vincent med SVG air, Grenadine alliance eller Inter Caribbean airlines. Inter Caribbean kostar ca 3.500 tur och retur/ person om du bokar långt i förväg. 

3: Flyg direkt från London till St Vincent med British airways och betala för biljetterna

 
 
 
 


Vill du veta mer om St Vincent och Grenadinerna?

Allt du behöver veta för ett oförglömligt öäventyr i Västindien’

 

 
 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Amex välkomstbonus
Annons
Ad Size: 336x280 px

Prenumerera på gratis Nyhetsbrev

eurobonuspoang.se har flyttat till happytravels.se

Vi har nu flyttat bloggen till www.happytravels.se. På happytravels hittar du fortsatt Poängnyheter, Erbjudanden för dg som samlar poäng, Guider & Tips för SAS EuroBonus och partnerflygbolag inom Skyteam. Vi är så tacksamma att många av er valt att följa med över till happytravels.se!

Copyright © 2024 All rights Reserved by eurobonuspoang.se.

eurobonuspoang.se är en gratis icke officiell blogg för poängsamlare och har ingen koppling till SAS EuroBonus-programmet. Hemsidan kan innehålla reklam, annonser och betalda samarbeten. Detta är kostnadsfritt för dig som läsare. Eventuell provision och ersättning är avgörande för att kunna upprätthålla driften av hemsidan. 

Nyhetstips poängrelaterat

Har du ett Nyhetstips inom poängvärlden, eller tips på Erbjudanden som du vill ska publiceras på happytravels som andra poängsamlare kan ta del av? Skicka ett mail.