Vi testar Business Class ombord på Lufthansa a340-600 flight 543 mellan Bogota och Frankfurt. Välkommen ombord.
Efter några härliga semesterdagar på Isla Holbox, fortsatte resan hem via Panama City – Bogóta – Frankfurt och slutligen Köpenhamn. Denna resa var i Business Class med Copa Airlines och Lufthansa. Följ med oss ombord på vår longhaul flight med Lufthansa mellan Bogota – Frankfurt.
I upplevelsen att flyga Business ingår också naturligtvis möjligheten att besöka en eller flera lounger som man ges tillgång till i och med biljetten, i inlägget ges en resumé från Cancun hela vägen till Köpenhamn.
Att flyga business class på ett långdistansflyg är något som en liten del av jordens befolkning får chansen att uppleva och vad som många drömmer om när de vill resa till ett långväga resmål. Varje flygning i en premiumkabin är ett privilegium. EuroBonus-poäng gör det möjligt för många att få chansen att uppleva business class, även för oss.
Flight Details:
- När: sept 2023
- var: Bogota to Frankfurt
- Kabin: Business Class
- Seat: 5A+5C
- poäng: 152.500 (utresa 50% av First class, hemresa 50% av Business class poängpris)
Vi flög First class på utresa, ni kan läsa resereapporten här: Följ med oss ombord på Lufthansa First class
Poängresan bokades ca 2 månader innan avresa. Vi hittade tillgängliga bonusbiljetter i Business class med Turkish airlines till Cancún via Istanbul, men på grund av married segments kunde inte agenten över telefon lägga till sista benet till Stockholm eller Köpenhamn. Vi testade att ringa flera gånger och prata med olika agenter och vi testade med olika datum där det fanns tillgänglighet. Till slut gick bokningen igenom, men Turkish airlines ”declined” och satte oss på waiting list. För er som inte vet, är detta ett vanligt fenomen med detta Star Alliance flygbolag. Ganska frustrerande. Vi såg fram emot att resa med Turkish Airlines, då dem erbjuder en av de bättre business class-upplevelserna inom Star Alliance från ett helhetsperspektiv. Mat, dryck och service ombord håller toppklass och loungen i Istanbul rankas som en av de bästa i världen. Men har Turkish väl satt sig på tvären, så var mina förhoppningar låga att ro detta i land, så vi valde att hitta annat alternativ för denna resa till Cancún. För vi ville verkligen komma iväg till sol och bad.
Dock fanns det inte så många bra alternativ på bonusbiljetter med hemresa från Isla Holbox, Mexiko. Det viktigaste för oss var att få Business på longhaul över atlanten. Vi sökte efter tillgängliga bonusbiljetter på Awardfares med vårt premiumabonnemang (129sek/mån). Det enda som fanns tillgängligt för EuroBonus-poäng var Lufthansa från Bogota, såvida vi inte var öppna för att lämna Holbox en dag tidigare för en layover i Cancun och ytterligare en i New York, Boston, Houston, Washington eller Chicago på grund av missad anslutning vidare samma dag. Vi valde första alternativet, som gjorde att vi varken behövde ta färjan från ön en dag tidigare, eller för lång transit utan rimliga anslutningsflyg. Tillgängliga platser hittades i Business på samtliga flighter med Copa Airlines kl 13.52 från Cancun till Bogota (med 1,5h transit i Panama), sedan vidare med Lufthansa, Bogota – Frankfurt kl 23.30. Därefter kunde agenten över telefon också lägga på sista benet Frankfurt – Köpenhamn. Det fanns även möjlighet att landa i Stockholm, men då fanns ingen möjlighet för oss att hinna med sista tåget hem och det hade krävt ytterligare en layover i Stockholm. Som lokförare undrar man ju varför sista snabbtåget söderut går kl 19.00, Sverige behöver ta efter övriga Europa med tågförbindelser. Hursomhelst.
Incheckning och säkerhetskontroll
Vi lämnade isla Holbox runt kl 09, anlände med taxi till Cancun flygplats runt kl 11:30, i god tid före avgång och det var ingen kö vid incheckningsdiskarna när vi kom. Incheckningen tog dock lång tid, då en aning osäker och långsam agent blev konfunderad över våra flighter och connections (totalt 4 stycken), under hela tiden vi stod vid disken, pratade hon spanska med sin kollega och förklarade inte för oss vad som pågick eller om det var något fel. Till slut fick jag själv fråga, agenten i disken var osäker på om vi var tvungna att hämta ut vårt incheckade bagage i Bogota då vi skulle byta flygbolag, eller om vi kunde hämta ut det först i Köpenhamn. Inte den mest smooth-incheckningen jag upplevt vid en Business Class-disk. Efter den något förvirrande och något långa incheckningen gick färden mot säkerhetskontrollen, vilken gick smidig.
Lounger
Väl genom säkerhetskontrollen på terminal 2, gick vi mot Lounge i god tro att vi skulle ha access då vi hade genomgående Business class biljetter, dock var det långt ifrån så enkelt. Du hittar två olika Lounger på Terminal 2 Airside – efter Security, ta rulltrapporna på höger sida mot Gate A. Loungerna ligger bakom rulltrapporna och förbi taxfree. Men ingen av loungerna på Terminal 2 är partner med Star Alliance.
THE LOUNGE (The Lounge by Global Lounge Network)
Detta är en tredjepartslounge.
Acess: Du kan köpa åtkomst via LoungePair från 28 USD. Tillträde erbjuds också till dem med Priority Pass eller Lounge Key-medlemskap och utvalda Diners Club-kortinnehavare.
Mera Lounge
Detta är en tredjepartslounge.
Access: köpa åtkomst via LoungePair från 27 USD. Du kan också ha tillgång beroende på din status eller biljettklass när du reser med Air Europa. Tillgång erbjuds också till American Express Centurion och Platinum-kortinnehavare, och de med Dragon Pass-medlemskap.
Med det sagt, så hade vi alltså ingen gratis access till Lounge med en Star Alliance biljett i Cancun. Vi har Priority pass, så vi använde varsitt pass för att besöka The Lounge. Människorna vid den främre incheckningsdisken var vänliga, men nästan inga engelskakunskaper, det fick komma en kille och översätta åt oss. Väl inne i loungen var det trångt och ont om sittplatser. Det var överfullt när vi kom men hittade tillslut två lediga stolar. Jag skådade några torra kakor och någon typ av sockerkaka. Inget såg aptitligt ut. Man kan beställa varma rätter med QR-kod men köket hade stängt när vi kom. Köket öppnade strax innan vi skulle gå så vi hann ej att beställa något. Väldigt fascinerande ändå, jag hann att observera serveringspersonalen. De pratar inte. Gör bara det du ber om utan interaktion, utan leende. Det kändes nästan obehagligt. Som robotar, slänga mat på en tallrik och sedan dela ut.
Sammanfattningsvis så skulle jag inte rekommendera någon The Lounge i Cancún (åtminstone inte på terminal 2), såvida man inte har alltför många timmar att slå ihjäl. Det mesta är långt under alla standarder. Hade det inte varit för att vi hade flera besök kvar att nyttja genom Priority pass detta året, hade jag aldrig använt det för inträde. Detta är nog en av de sämsta lounger vi besökt, slösa inte dina pengar. Dåligt urval av mat och dryck. Nåväl, har man inte testat så kan man ju heller inte veta, men nu vet vi. Gick vidare mot gaten, vi köpte en Burrito i food corner och delade på, den var så himla god! så var ändå nöjd att jag inte försökt mig på dem torra kakorna i loungen.
Anslutningsflyg till Bogota
Copa Airlines flight 326 från Cancun till Panama City (2,5h flygning)
Copa Airlines flight 494 från Panama City till Bogota. (1,5h flygning)
På dessa flighter används Boeing 737-700. Det finns 12 ”fåtöljer” i Business class, stolen går att luta men inte fälla ned. Rymligt benutrymme. Eluttag erbjuds i form av USB, enkelt att ladda mobil. Jag måste säga att detta säte var över förväntan, man satt väldigt bekvämt, gott om utrymme och mittkonsolen var tillräckligt bred för att både jag och maken kunde ha vår elektronik framme. Båda flighterna erbjöd god service med dryck och mat. På den första flygningen var dem väldigt serviceminded, tilltalade oss vid namn och såg till att glaset var påfyllt konstant (om man önskade). Som matutbud kunde vi välja på någon pasta eller finare typ av sandwich. Jag valde pastan och maken valde den senare. Inget extraordinärt, simpel flygplansmat, men det gick absolut att äta. På den andra flighten (vilket var samma plan) serverades fortsatt dryck och lättare snacks.
I Panama hade vi inte ens tänkt att besöka The lounge utifrån upplevelsen i Cancun, men jag behövde byta kläder och min man ville se om det fanns någon starkare dryck, så vi gav det ett försök till och visade upp våra Priority pass. Denna lounge är mycket större och innanför disken går man en trappa upp. Här fanns det både rödvin och olika smårätter. Även här, var det väldigt mycket människor i loungen, så jag valde att inte ta några foton. Även om det var mycket rörelse hittade vi direkt två sköna fåtöljer i hörnet att slå oss ned vid. Har man lång transfer i Panama kan det vara värt ett besök om man nöjer sig med rödvin, en fåtölj och lite surr runtomkring.
Äntligen framme i Bogota kl 20.10, 3h transit innan boarding med Lufthansa till Frankfurt. Inte helt problemfritt genom immigration med olika svar gällande luggage claim eller inte. Tur att man har AirTag i bagaget och kan hålla lite koll, efter att ha frågat 3 olika personer som alla säger att vi måste genom immigration för att sedan hämta ut bagage och checka in igen, beger vi oss iväg till luggage claim. Jag ser att väskan inte är i närheten när andra passagerare får sina väskor, så jag frågar igen en personal som jag får syn på om vårt bagage.
– ”nejnej, du ska inte hämta ut bagaget” säger hon och ler, hon blir irriterad på dem som hänvisat oss ner och tycker synd om oss som måste gå genom immigration en gång till. Det var som jag misstänkte från start, eftersom att taggen hade CPH på bagaget, men man vill ju inte göra ett misstag så att väskan blir kvar i Sydamerika, vi tyckte att vi gjort allt vi kunnat genom att fråga runt, 4 personal var ”säkra” på att vi måste hämta ut bagage i Bogota. Det var bara att skratta åt det hela och bege sig till incheckningen. Vi hade ju redan boardingpass så vi tog därefter den korta kön för dem som redan fyllt i CheckMig för transit i Bogota. Scannade passet och blev direkt insläppt i spärren. Dessvärre gick det inte för min make (fast vi fyllt i samma uppgifter), så det var bara för honom att ställa sig i den långa kön som sakta ringlade sig framåt, nu ville man bara till loungen.. Efter 20 min var det hans tur att passera och få en andra stämpel i passet (han hade ju redan fått en vid immigration vid ankomst). Först Security som gick väldigt fort och sedan snabba steg till loungen, skönt att se Star Alliance logo och veta att man är välkommen in med en genomgående Business class biljett.
På Bogota flygplats driver Avianca 2 lounger – Star Gold-loungen och den andra Avianca Diamond-loungen. Båda loungerna ligger precis bredvid varandra – våningen ovanför markplan.
Eftersom vi aldrig tidigare varit i Bogota, läste jag på vilken av loungerna vi hade access till, och på flera sidor stod det att med en Business cabin Star Alliance skulle ha access till Diamond loungen. Vi hälsades välkoma med ett leende vid disken, vi visade kvinnan i disken våra pass och boardingkort och hon visade vägen till Gold Lounge. Jag försökte förklara och visa vad jag hittade skrivet online. Receptionisten vägrade oss och sa att det bara var för First class passagerare med Avianca Group eller om vi hade First class med Lufthansa. Hon sa att det stod fel på dem sidor jag hänvisade till och jag blev själv osäker vad jag läst, det kändes lönlöst att dra igång något, så vi gick till Gold Lounge. Om ni besökt Avianca Lounge i bogota, vad är era erfarenheter av access till Diamond lounge?
Gold Lounge var ganska full även om det fanns flertalet sittplatser lediga. Åter igen, var det inte läge att ta foton då folk sprang framme vid dryck och mat konstant. Ni kan se foton på loungen från www.getyourguide.se. Här fanns både bubbel och rödvin. Jag hittade även coca cola på glasflaska med kork, har ni sett dem tidigare? Coca cola smakar alltid godare från glasflaska så givetvis fick två följa med till flighten. Vi avstod från snacks och tilltugg då vi ville testa utbudet av mat på flyget senare. Bredvid oss satt 3 svenska herrar, spelade kort och drack. Det visade sig senare att vi alla skulle sitta på rad 5 på LH543.
Dags för boarding på Lufthansa a340-600
Vi lämnade loungen 10 min innan boarding. När vi kom fram var klockan rätt tid och vi ställde oss i en mindre kö för Priority som redan skapats. Där stod vi säkert 20-30 min medan kön växte sig så lång att den inte fick plats innanför gaten. Passagerare försökte ansluta till kön i bredd och Lufthansa crew gav 2 försök att styra upp turordning och att det var ”one line” som gällde. Ingen verkade vilja lyssna och ställa sig sist i kön, vilket såklart resulterade i kaos när boarding startade och dem 10-20 tal resenärer som trängt sig gick på före oss andra. Min upplevelse av Lufthansa är annars att dem brukar vara m y c k e t mer strukturerade och styra upp sådant.
säteskonfiguration Lufthansa a340-600
Säteskonfigurationen i Business kabinen på a340-600 är 2-2-2. När vi bokade platserna så var det fortfarande många obokade platser. Platserna fylldes på fort och hela kabinen blev fullbokad.
Första intryck
Med bara en gång och att alla passagerare måste gå igenom samma ingång längst fram på planet, blir ombordstigningen lite mer kaotisk än på de större planen. Väl ombord på planet välkomnades vi av en pigg besättning och hittade våra platser på 5A respektive 5C.
Välkomstdrink med Lufthansa i Business Class
Före start erbjöds ett val av vatten, apelsinjuice och mousserande vin. Champagnen serverades när vi kommit upp i luften. Jag valde det mousserande vinet och Jonas valde ett glas juice i stället. Efter take off gick jag direkt på champagnen, hejsan hoppsan! ;- ) Avgång sker ca 30 minuter efter vår ordinarie tidtabell och väl uppe i luften dröjde det cirka en halvtimme innan serveringen påbörjades. På denna flygning serveras en middag efter start och frukost cirka två timmar innan landning. Även om detta var ett nattflyg så ville jag passa på att njuta av vad Business class hade att erbjuda mig så jag valde alla måltider och höll mig vaken för att vända tillbaks på dygnsrytm inför ankomst Köpenhamn.
Amenity kit
Mat & dryck
Servicen var mycket bra. Inga klagomål. Varma handdukar delades ut innan måltider. Maten var inget spännande, men det var inte dålig, ingen av rätterna stod ut på något sätt. Vi valde båda samma förrätt och huvudrätt. Till förrätt valde vi skivad filébiff med marinerad kronärtskocka och krossade cashewnötter. Huvudrätten föll på ”Grilled minon three meats” med malbecsås, kokt quinoamix, ångad broccoli, rostad pumpa och sauterade orellanasvampar. Köttet på huvudrätten var torr. Jag ångrar alltid i efterhand att jag väljer kött på menyn på flygningar, jag är en person som hellre äter fisk, så jag undrar verkligen varför jag inte beställde in laxen från menyn till huvudrätt. Lär jag mig aldrig av mina misstag?
Frukosttid
Ungefär en och en halv timme kvar till landning och kabinen tänds upp och görs i ordning för frukost. Valet av frukost föll på omelett med ost, paprika och lök, bananqroquette och mozzarella ost.
säte
Efter att ha haft turen att få flyga både Business med Lufthansa 747-800 samt First Class på a340-600, blev det här något av en besvikelse. Jag som satt vid fönstret, hade det ganska trångt. Undrar hur längre personer än mig upplever fönsterplatsen? Ingen bra förvaring för saker som man vill ha framme, speciellt svårt blev det under servering då jag fick lägga undan alla saker och elektronik i knäet, eftersom att glas och drinkar stod på mittkonsolen. Klagar hon på att flyga Business class nu undrar ni? Absolut inte, men jag hade ändå högre förväntningar på förvaringsutrymme och utrymmet över lag, det kändes väldigt osmidigt med bordet och vinkeln hur man satt och åt. Makens säte med access till gången såg bättre ut.
Stolen erbjuder god komfort i sitt och lounge-läge med sina många justeringsmöjligheter. Att kunna fälla sätet till säng på långdistansflygningar med Lufthansa business class-säte är tillräckligt bekvämt. Om ni flyger tillsammans är 2-2 vid fönstret ingen stor grej, men kom ihåg att om du behöver resa dig upp under flygningen för att ta dig ut, kommer du att behöva kliva över någon som du inte känner. Sitter du däremot i mitten på 2-2 raden kommer du alltid ha fri tillgång mot gången. Denna konfiguration lämpar sig därför bättre för familjer eller par som oss, som reser tillsammans men inte för ensamresenärer då stolarna inte erbjuder någon avskildhet eller avskärmning från övriga passagerare.
* kan tyvärr ej uttala mig om utbudet av filmer eller fungerande wi-fi då jag aldrig testade. Jag är en sucker för Netflix, och innan långflygningar laddar jag alltid ner dokumentärer eller serier offline för att kunna titta under flighten. Jag älskar också att kunna använda mina egna ljudreducerande hörlurar.
toalett
Då vi satt långt fram i kabinen, så stördes vi inte av andras toalettbesök längre bak i kabinen. Jag kan se nackdel med toalettens placering, dels för att det blir svårt för kabinpersonalen att arbeta när det är kö, men också för resenärer som sitter i direkt anslutning till pentryt och toaletterna längst bak, då varje gång gardinen för pentryt öppnas kommer mycket ljus in i kabinen på ett nattflyg. Toaletten i sig är också ganska liten, så det finns inte mycket plats att byta om. En toalett för en fullbokad business class var utan tvekan i underkant. Vi var flera i Business som blev förpassade till nedre däck i ekonomiklass, då en av våra toaletter dessutom var ur funktion. I economy finns ett lägre fack, med trappa ner till fem toaletter. Facket har skapats för att göra mer utrymme för passagerarsäten ovanför.
Ankomst Frankfurtammain
Väl i Frankfurt, ca 3h transit innan flyget 832 med Lufthansa avgår mot Köpenhamn. Vi spenderade tiden i Lufthansa Business class Lounge. Det spelar ingen roll vart i världen du kommer så känner du igen dig. Inredning och utbud är nästintill identiska. Det hanns med två glas bubbel, hejsan hopsan ;- ) och lite gulaschsoppa. Ganska mycket rörelse i loungen så valde att inte fotografera. Som SAS-resenär ska du minst ha en Plus-biljett i handen för access, men har du Guld eller högre EuroBonus-nivå så kommer du också in här.
Airbus A320 (320). Detta flygplan är den senaste konfigurationen av denna flygplanstyp, från rad 1-30. Det finns 18 normala (narrow) Business säten. Detta flygplan fungerar i en Business- och Economy Class-konfiguration. Business Class-säten är samma som Economy med mittsätet blockerat / tomt. I Business Class finns det inte längre ett mellanbord i denna senaste version. Det finns ingen underhållning, inga bekvämligheter, eller möjlighet till laddning för elektronik.
Redo för sista benet mot Köpenhamn, flight 832. Olyckligtvis var boarding försenat, vi var endast 4 personer i Business och i Economy ekade det nästintill tomt. Vi lyfte 20 min sent, en stor nackdel då vi hade tiden emot oss för att hinna med sista nattåget hem. Vi landade 20 min sent och sprang till luggage claim, vi ville så gärna slippa en layover i Köpenhamn. På infoskylt visas att vårt bagage väntas om 15-20 min. Vi insåg att vi kommer att missa tåget. 6 minuter kvar till avgång och inga väskor syns till… Men så plötsligt: dem första upp på bandet är min och Jonas väska, ibland är man så tacksam för Priority tag! Snabba steg till utgång och perrong 1. Vi hann med tåget!
Sammanfattning
Vi betalade resan med EuroBonus-poäng och en 50% poängrabatt som vi fått från vårt SAS Amex premium kort. Hela resan tur och retur i Lufthansa First class och Business class samt Business class med Copa Airlines kostade oss 152.500 poäng och 2378 sek i flygskatter per person. Inför denna bonusresa var det relativt god tillgänglighet på avgångar att boka med sina EuroBonus-poäng, såvida man var öppen för en längre transit eller layover. Vi bokade ca 2 månader innan avresa.
Att flyga business class för poäng innebär ofta en längre resväg då tillgängligheten på dessa biljetter är begränsade. Huruvida det är värt den längre restiden för den bättre upplevelsen är upp till var och en att avgöra. Vi väljer nästan alltid komfort framför restid, speciellt om det är longhaul. Att flyga 10-11h i economy är inget jag gör om jag verkligen inte måste. Att få flyga Business Class på en långflygning är så mycket skönare och det är verkligen värt att betala ett lite högre poängpris för att få sitta i en högre kabinklass och få tillgång till lounge om man är på flygplats som erbjuder Star Alliance lounger. Och så många glas champagne man hinner med också ;- ) Annars kan man ju testa vinutbudet, äta 3 rätters middag, eller göra om sätet till säng och sova några timmar.
Business class var funktionsduglig i Lufthansa a340-600. Sätet var bekvämt med många justeringsmöjligheter. Uppmärksam och trevlig personal. Designen är fantastisk, men jag ser gärna en uppfräschning. Deras Business kabin på 747-800 är så mycket bättre som jag minns det. Överlag är Lufthansa Business class en bra produkt att boka för EuroBonus-poäng, då den lämpar sig bra för par och familjer i synnerhet då bonusplatser i Business class till populära destinationer som Mexico och USA.